محققان پروتئین‌ها را به حرکت درآوردند ‌

محققان از گذشته بر این باور بودند که پروتئین‌ها برای انجام فعالیت‌های خاص حرکت کرده و تغییر شکل دارند و اکنون دانشمندان دانشگاه اورگان توانسته‌اند چگونگی این حرکت و تغییر شکل را شناسایی کرده و شکاف 30 ساله در دانش علمی را پر کنند.تحقیقات جدید محققان دانشگاه اورگان نیز نشان داده است که چگونه پروتئین‌ها در هنگام انجام فعالیتی خاص تغییر شکل می‌دهند. نتایج این بررسی در تعیین علل مولکولی بیماری‌های انسانی مفید بوده و منجر به کشف روش‌های درمانی موثر در این مورد شده است.

محققان در گذشته ساختار پروتئین‌ها را با کمک کریستالوگرافی(روشی برای ثبت تصاویر مولکول) مشاهده می‌کردند.آنها برای درک عملکرد طبیعی پروتئین‌ها نیاز به تصاویر پویا داشتند و از روش‌های موثر در این مورد، طیف‌سنجی رزونانس هسته‌ای (NMR) بود که فقط برای یک درصد از پروتئین‌ها کاربرد داشت، چون بسیاری از پروتئین‌ها بزرگ، پیچیده و نامحلول هستند. اما با استفاده از روش جدید محققان توانستند این حرکت را بررسی کنند.

آن‌ها یک روش رایانه‌ای را طراحی کردند که به دو تصویر متفاوت از یک ساختار پروتئین که توسط کریستالوگرافی ثبت شده بود، می‌نگریست و نقاط داغ انعطاف‌پذیری را شناسایی می‌کرد. محققان با انجام این کار توانستند این فرضیه را که پروتئین‌ها از طیف‌های مختلف حرکتی کارآمد استفاده می‌کنند، با موفقیت تائید کنند.

دانشمندان با درک ارتقایافته از مکانیک حرکت، می‌توانند تحلیل بهتری از تغییرات پروتئین‌ها در زمان تعامل با مولکول‌های دیگر و تنظیم عملکرد سلول ارائه کنند.مایکل چاپمن، استاد بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه اورگان اظهار کرد: بیش از 30 سال است که کتاب‌های درسی زیست‌شناسی دانشجویان پزشکی حاوی تصاویر استاتیک از ساختار بیش از 100هزار پروتئین است. این تحقیق یک گام روبجلو برای حیات بخشیدن به برخی از این تصاویر با درک حرکات دخیل در چگونگی کاتالیز کردن واکنش‌ها توسط پروتئین‌ها یا تنظیم فرآیندهای زیستی بشمار می‌رود. به گزارش ایسنا،یافته‌های این بررسی در مجله Structure منتشر شده است.