نانوذرات نقره به کمک ضدعفونی کننده ها می آید

علیرضا نعیمی از کارشناسان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری با بیان اینکه این شرکت یکی از تولیدکنندگان ضد عفونی کننده حاوی نانوذرات نقره است، گفت: در این ضد عفونی‌ کننده‌ها از نانوذرات نقره و پراکسیدهیدروژن استفاده شد و ترکیب این دو ماده موجب رهایش رادیکال‌های آزاد می‌شود. این رادیکال‌ها می‌توانند به ساختار میکرواورگانیسم‌ها آسیب زده و محیط را تمیز کنند.

وی ادامه داد: در ضدعفونی‌کننده‌های پایه الکلی به دلیل تبخیر سریع الکل، اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌ها کوتاه‌تر از نمونه‌های نانویی است. این در حالی است که در ضدعفونی‌کننده‌های نانویی حتی با تبخیر محلول هنوز نانوذرات در محیط وجود دارند که می‌توانند در از بین بردن مواد بیماری‌زا موثر باشند.

نعیمی با بیان اینکه کشور از ضدعفونی‌کننده‌های نانویی برای ضدعفونی‌ کردن معابر، بیمارستان‌ها و منازل استفاده کرد، یادآور شد: بر اساس ادعای FDA و WHO ضدعفونی‌کننده‌های دارای فرمولاسیون‌ نانویی می‌توانند برای مقابله با ویروس‌هایی نظیر H1N1، کرونا و آنفلوآنزا به کار روند.

این محقق از تولید 10 تُن ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات در ماه توسط این شرکت خبر داد و اظهار کرد:‌ از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا مراحل دریافت مجوز تولید این ضدعفونی‌کننده را آغاز کردیم و با توجه به نیاز به نتایج آزمایشگاهی و طی مراحل اداری، دریافت مجوز زمان زیادی برد؛ ولی در نهایت موفق شدیم مجوزهای لازم را دریافت کرده و در حال حاضر تولید انبوه ضدعفونی‌کننده‌ حاوی نانوذرات نقره آغاز شده است.

به گزارش ستاد نانو، وی خاطر نشان کرد: حتی بعد از کاهش شیوع کرونا قطعا جامعه به مواد ضدعفونی‌کننده نیاز دارد، بنابراین ظرفیت بالایی برای تولید ضدعفونی‌کننده‌های نانو در کشور وجود دارد. از این رو این شرکت به دنبال توسعه این فناوری خواهد بود.