مبتلایان به اوتیسم درک حسی بالایی دارند

افراد مبتلا به اوتیسم، حساسیت حسی بالایی را تجربه می‌کنند. پژوهشگران "دانشگاه مینه‌سوتا" (U of M) در بررسی جدید خود تلاش کرده‌اند تا با نشان دادن تفاوت‌های درک محرک بصری در افراد مبتلا به اوتیسم که با سرکوب ضعیف‌تر نورون‌ها در قشر بینایی مغز همراه است، دلیل این موضوع را نشان دهند.

اگرچه تشخیص متخصصان علوم اعصاب و روانشناسان این است که تفاوت در عملکرد حسی افراد مبتلا به اوتیسم، امری متداول است اما هنوز مشخص نیست که چه اتفاق متفاوتی در سطح نورونی مغز پیش می‌آید که به تفاوت در درک حسی منجر می‌شود.

دکتر "مایکل پاول اسکالمو"(Michael-Paul Schallmo)، پژوهشگر ارشد این پروژه و همکارانش، با استفاده از روش ام‌.آر.آی و وظایف بصری به بررسی این موضوع پرداختند و به این نتایج دست یافتند:

* افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به افراد بدون این اختلال، درک بیشتری از محرک‌های بزرگ در حال حرکت دارند.

* واکنش‌های مغز جوانان مبتلا به اوتیسم نسبت به محرک بصری، با واکنش مغز دیگران متفاوت است. واکنش قشر بصری مغز این افراد معمولا سرکوب نورونی کمتری را نشان می‌دهد.

* یک مدل محاسباتی می‌تواند تفاوت میان واکنش‌های مغز را نشان دهد.

اسکالمو گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که شاید تفاوت‌هایی در نحوه توجه افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به اشیای جهان بصری وجود داشته باشد که بتواند تفاوت واکنش‌های عصبی را توضیح دهد و ‌با نشانه‌هایی مانند حساسیت حسی بالا در ارتباط باشد.

درک نحوه تاثیرگذاری اختلالات متفاوت بر عملکرد مغز می‌تواند به شناسایی بهتر کودکانی کمک کند که در معرض ابتلا به اوتیسم قرار دارند. این موضوع همچنین می‌تواند به دانشمندانی که در پی یافتن درمان‌های بهتری برای چنین اختلالاتی هستند، کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.