بیماری کرونا برای مردم عادی نشود

عللیرضا رئیسی در نشست خبری ظهر امروز خود با خبرنگاران ضمن تشکر از هم‌وطنانی که اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و موجب پیشرو بودن کشور در مقابله با کرونا شوند، گفت: البته در برخی محله‌های یک شهر و یا برخی شهرها شاهد این هستیم که مردم رعایت نمی‌کنند و شرایط در این مناطق ازنظر شیوع کرونا به وضعیت قرمز رسیده و رعایت و کنترل اگر کمرنگ شده و انجام نشود احتمال برگشت شرایط در این مناطق می‌تواند تشدید شده و بغرنج شود.

وی افزود:گرم شدن یا سرد شدن هوا تأثیری بر از بین رفتن ویروس ندارد و شاهد این هستیم که در مناطق گرمسیری کشور شاهد شدت گرفتن بیماری هستیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در سطح جهان هم شاهد هستیم که کشور برزیل به‌عنوان یک کشور با شرایط گرم و مرطوب و روسیه با شرایط آب و هوایی سرد کشورهای دوم و سوم بعد از آمریکا، ازلحاظ  شیوع کرونا هستند و این نشان می‌دهد نه سرما و نه گرما تأثیری بر فعالیت کرونا نمی‌شود.

وی تأکید کرد: برای کم کردن تأثیر این ویروس و مقابله با شیوع آن لازم نیست مردم حتماً از ماسک N۹۵ یا ماسک سه لایه استفاده کنند و استفاده ماسک‌های ساده یا ماسک پارچه‌ای که در منزل دوخته‌شده و قابل اطو و ضدعفونی کردن و شستشو باشد می‌تواند مانع انتقال و شیوع ویروس شود.

رئیسی ادامه داد: مردم هم‌زمان با بازگشایی بیشتر مشاغل و پاساژها و مجتمع‌های تجاری و مساجد و دیگر اماکن متبرکه باید بر میزان رعایت اصول بهداشتی بیفزایند تا شاهد اوج‌گیری کرونا نباشیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: قدرت بیماری‌زایی ویروس کرونا کم نشده و ما تست‌های سرپایی را افزایش داده‌ایم و از این طریق بیماران یافت شده بیشتر شده است و بخشی از این افزایش آمار که در تعداد مبتلایان روزانه شاهد آن هستیم به دلیل همین بیماریابی بیشتر است.

وی افزود:شناسایی بیماران جدید سرپایی از این لحاظ اهمیت دارد که می‌توان از این طریق مانع ارتباط فرد بیمار با دیگران شد و از طرف دیگر با شناسایی افرادی که علائمی ندارند ، از بیماری افراد دیگر ازجمله افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای جلوگیری کرد.

رئیسی گفت: ما از بیماری کرونا  نمی‌ترسیم و بزرگ‌ترین ترس ما از این است که این بیماری برای مردم عادی شود و با این عادی شدن این نگرانی وجود دارد که مراقبت‌های عمومی بهداشتی و سلامتی از طرف مردم کاهش یابد و این امر موجب افزایش شیوع بیماری شود.

دکتر رئیسی با اشاره به 11 خرداد روز جهانی مبارزه با دخانیات، بیان کرد: در سیگاری ها نیز بحث هایپوکسی و نارسایی ریه مطرح است که با این ویروس تشدید شده و علائم بالینی و کلینیکی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: درگیری عروق بدن نیز موجب ایجاد لخته شده و نارسایی خون را در پی دارد و موجب ایجاد سکته در فرد می شود. بنابراین یکی از درمان ها استفاده از ضد انعقادها در افراد کرونایی می تواند باشد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت بیماری زایی کرونا ویروس اصلا کم نشده است، تصریح کرد: این ویروس هنوز با قدرت، در حال گردش است. تنها اتفاقی که در کشور افتاده اینست که شناسایی بیماران مثبت سرپایی افزایش یافته و تاکنون 200 هزار تست سرپایی انجام داده ایم که 10 تا 12 درصد از هر 100 هزار نفر نیاز به ایزوله در منزل یا بستری پیدا کرده اند.

وی در پایان از مردم خواست همچنان توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند تا زنجیره انتقال بیماری کاهش یافته و تحت کنترل باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا