حضور ۶ شرکت فناور در سامانه سپهتن

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در روز دوم ایده‌شو مجازی دات راینکس استفاده از سیستم‌های ناوبری را از پر کاربردترین سیستم های دنیا دانست و گفت: در ایران نیز اقداماتی از سوی نهادهای مختلفی چون شهرداری و سازمان راهداری برای کاربردی کردن این سیستم‌ها اجرایی شده است.

وی پروژه "سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور " (سپهتن) را یکی از این پروژه‌ها دانست که در سطح ملی اجرایی شده است و ادمه داد: این سامانه در راستای کنترل عملکرد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر و ارتقا ایمنی راه‌ها و مسافرین  در دستور کار قرار گرفت که با امضا تفاهم‌نامه‌ای با پلیس اجرایی شد.

مداح با اشاره به مصوبه دولت برای کنترل و پایش سوخت، خاطر نشان کرد: بر این اساس درپروژه تلاش کردیم دو طرح پایش سوخت و کنترل تردد را یکپارچه کنیم به گونه‌ای که تلاش شد سیستم‌هایی را تولید کنیم که علاوه بر کنترل ناوگان عمومی جاده‌ای، میزان سهمیه پیمایش مصوبه هیات دولت را پایش کند.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: با نهایی شدن این طرح، با مشارکت چهار دستگاه "سازمان راهداری"، "پلیس راهور"، "سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت" و "شرکت پخش فرآورده‌های نفتی" مقرر شد ۳۵۰ هزار کامیون به سامانه موقعیت یاب سپهتن مجهز شوند.

وی انتشار فراخوانی برای مشارکت شرکت‌های فعال در طراحی و ساخت سامانه‌های موقعیت‌یابی را فاز دیگر اجرای این پروژه نام برد و یادآور شد: پس از انتشار ۴۶ شرکت اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۲۰ شرکت انتخاب شدند و در میان ۲۰ شرکت منتخب ۶ شرکت فناور موفق به تولید سیستم‌های موقعیت‌یابی بر اساس شاخص‌های تعیین شده، شدند و طرح‌های آنها از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ارزیابی شده و مورد تایید قرار گرفت.

مداح خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبات، برای این طرح باید در مدت سه سال سرمایه گذاران نیز تعیین شوند که تاکنون یک شرکت سرمایه گذاری معرفی شده است و قرار است فراخوانی در این زمینه منتشر شود.

به گزارش ایسنا، کنترل هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه‌های مسئولین است و در این راستا استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی و سامانه کنترل سرعت (GPS آفلاین) از جمله سیستم‌هایی هستند که توسط پلیس راه برای ناوگان حمل و نقل طراحی و اجرا شده است.

در این راستا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور (سپهتن) با هدف ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان حمل و نقل بین شهری از سوی مراجع و مسئولین ذیربط طرح‌ریزی و اجرا شده است. در این سامانه دستگاهی بر روی هر خودرو شامل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و سایر خودروهای حمل و نقل جاده‌ای نصب و از طریق این دستگاه ارتباط پایداری بین سیستم و خودرو برقرار می‌شود و با استفاده از دریافت‌کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی که در دستگاه تعبیه شده است، موقعیت خودرو با بیشترین دقت و سرعت محاسبه می‌شود.

علاوه بر این، با استفاده از این سیستم روشن کردن خودرو منوط به قرار گرفتن گواهینامه راننده در دستگاه به منظور برقراری ارتباط آنلاین با دیتابیس اصلی پلیس راه و تایید مجوز رانندگی توسط پلیس راه خواهد بود. بدین ترتیب مالکان خودروها و شرکت‌های نصب کننده سامانه سپهتن می‌توانند پس از نصب با ورود به این سامانه کلیه موارد مرتبط با خودروهای تحت مالکیت خود را کنترل کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا