تصفیه خون از کروناویروس با ریبوفلاوین و ماوراء بنفش

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" یا "SARS-CoV-۲" یعنی ویروسی که موجب ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود با انتقال خون قابل انتقال است یا خیر. اما محققان دانشگاه ایالتی "کلرادو" با توجه به ناشناخته‌های موجود در مورد این پاتوژن جدید از فناوری‌های موجود استفاده کردند تا نشان دهند که قرار گرفتن کروناویروس در معرض ریبوفلاوین و نور ماوراء بنفش باعث کاهش پاتوژن‌های موجود در پلاسمای انسان و کل خون می‌شود.

دکتر "ایزابلا راگان" گفت: تیم تحقیقاتی یکی از سؤالات بزرگ راجع به کروناویروس جدید را پاسخ داد؛ اگر این پاتوژن بتواند از طریق خون یا با اهدای خون پخش شود، آیا می‌توان ویروس را کشت؟

وی افزود: تحقیقاتی که ما انجام دادیم به این سؤال پاسخ می‌دهد؛ بله، می‌توانید. ما مقدار زیادی ویروس را از بین بردیم و اثری از وجود ویروس پس از درمان ندیدیم.

این تیم تحقیقاتی از سیستم فناوری کاهش پاتوژن میراسول(Mirasol) برای فرآوری ۹ فرآورده پلاسما و سه فرآورده خون کامل، برای مطالعه استفاده کردند.

این فناوری که متعلق به شرکت تجهیزات پزشکی "Terumo BCT" است توسط "ری گودریچ" نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر اجرایی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی در دانشگاه کلرادو اختراع شده است. وی همچنین استاد گروه میکروبیولوژی، ایمونولوژی و آسیب شناسی این دانشگاه است.

دکتر "هیتر پیدکوک" یکی از محققان این مطالعه و مدیر ارشد تحقیقات پزشکی در دانشگاه کلرادو گفت: فرآیند استفاده شده توسط تیم تحقیقاتی ما بسیار ساده است.

فرآورده خونی یا پلاسما در یک کیسه ذخیره سازی مخصوص طراحی شده قرار می‌گیرد و محلول ریبوفلاوین اضافه می‌شود و سپس این مخلوط در معرض نور ماوراء بنفش قرار می‌گیرد. دستگاه "میراسول" به آرامی کیسه را برای گردش سلول‌های خونی تکان می‌دهد، بنابراین سلول‌ها وقتی در معرض نور ماوراء بنفش قرار می‌گیرند، به سطح می‌آیند.

محققان هشدار می‌دهند که این آزمایشی نیست که در خانه انجام شود. ضمن اینکه نور به کل کیسه نفوذ نمی‌کند، بنابراین با قرار گرفتن قسمت‌های بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش فرق می‌کند.

"گودریچ" گفت: این تحقیقات ممکن است از تکرار وقایع دهه ۱۹۸۰ که HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل شد، جلوگیری کند. در حالی که دانشمندان هنوز سعی در جداسازی و شناسایی آنچه می‌تواند موجب انتقال ویروس شود، هستند. با این حال وی خاطرنشان کرد که سیستم "میراسول" در حال حاضر فقط برای استفاده در خارج از ایالات متحده، عمدتاً در اروپا، خاورمیانه و آفریقا مورد تأیید قرار گرفته است.

محققان در حال حاضر در حال بررسی این مسئله هستند که آیا SARS-CoV-۲ از طریق خون منتقل می‌شود. "راگان" می‌گوید که آنها امیدوارند خیلی زود به این سؤال پاسخ دهند.

این مطالعه با عنوان "کاهش پاتوژن ویروس SARS-CoV-۲ در پلاسما و خون کامل با استفاده از ریبوفلاوین و نور ماوراء بنفش" در مجله PLOS ONE منتشر شده است.