ربات ضدعفونی کننده سطوح با اشعه UV ساخته شد

دکتر داوود پیرانی با اعلام این خبر اظهار کرد: به دنبال ارایه خدمات مرکز HSE جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست و همچنین با هدف توسعه خدمات و تسهیلات گندزدایی و ضدعفونی اماکن و ادارات و با توجه به اهمیت و ضرورت این مساله در همه‌گیری کروناویروس، در پی همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با شرکت دانش بنیان "فناوری نوین قرن" دانشگاه تربیت مدرس، دستگاه "ربات ضدعفونی کننده سطوح با اشعه UV" طراحی و ساخته شد.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه در راستای بحث پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس شکل گرفت، ادامه داد: مرکز HSE جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این نیز در راستای کنترل و جلو‌گیری از شیوع بیماری کرونا خدمات ضد عفونی و گند زدایی منازل افراد بیمار، ادارات، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و اماکن مختلف را ارایه می‌کرد، با این حال با توجه به نیاز و اهمیت بالای ضدعفونی قوی‌تر و دقیق‌تر برخی اماکن خاص مانند کلینیک‌های دندانپزشکی، اتاق‌های عمل، اماکن زیارتی، مدارس و غیره، این دستگاه UV باهمکاری مشترک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تربیت مدرس طراحی و ساخته شد.

پیرانی تولید این ربات ضد عفونی UV را محصول همکاری مشترک نهاد دانشگاه و صنعت دانست و گفت: ربات UV به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی توسط کاربران اماکن مختلف قابل استفاده است. همچنین آموزش و مشاوره استفاده از این دستگاه برای کاربران از سوی مرکزHSE جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ارایه می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر الزامات و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ضرورت ضدعفونی مراکز درمانی، کلینیک های دندانپزشکی و …، گفت: با توجه به کاربرد به صرفه و موثر این ربات، استفاده از آن برای این اماکن و سایر مراکز نیازمند ضدعفونی پیشنهاد می‌شود.

طراحی ربات UV با قابلیت کنترل از راه دور

در همین رابطه دکتر سجودی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرعامل شرکت دانش بنیان "فناوری نوین قرن" با اشاره به عملکرد این ربات ضدعفونی، تصریح کرد: استفاده از اشعهUV  برای ضدعفونی کردن سطوح از سال‌های گذشته در بیمارستان‌ها وجود داشت، با این حال از آنجا که این اشعه سرطان‌زا بوده و در معرض آن قرار گرفتن آسیب‌زاست، لذا این دستگاه به صورت ربات و با قابلیت کنترل از راه دور طراحی شده است.

وی با اشاره به قابلیت کنترل از راه دور ربات UV، اظهار کرد: حرکات ربات UV از طریق اپلیکیشن‌های اندروید و IOS  از راه دور قابل کنترل و استفاده است، به گونه‌ای که می‌‌تواند محل مورد نظر را از نزدیک‌ترین فاصله ممکن و بالاترین شدت و دوز برنامه‌ریزی شده و بدون حضور کاربر گندزدایی کند.

به گفته این محقق، دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان برنامه‌های متنوعی را بر روی آن تنظیم کرد. به عبارت دیگر می‌توان ضدعفونی و گندزدایی مکان‌های مختلف، در ساعات معینی از روز را بر روی دستگاه تنظیم کرده و حرکات آن را از راه دور کنترل کرد.

دکتر سجودی عنوان کرد: ورژن‌های با باطری و با قابلیت شارژی این دستگاه نیز طراحی شده و همین مساله دامنه حرکتی ربات UV را ارتقا داده است.

رعایت اصول و ملاحظات ویژه کار با اشعه

بر اساس این گزارش، لطیف نیا عضو تیم طراحی ربات ضدعفونی کننده سطوح با اشعه  UV نیز با بیان اینکه نمونه داخلی این دستگاه با این قابلیت‌ها تا کنون طراحی نشده بود، اذعان داشت: تکنیک UV  تا کنون در چندین دستگاه مختلف طراحی و استفاده شده ولی طراحی آن به صورت ربات و با قابلیت تنظیم و کنترل بالا تا کنون طراحی و عرضه نشده بود.

این فناور با تاکید بر رعایت اصول و ملاحظات ویژه برای کار با اشعه UV، عنوان کرد: با توجه به آسیب زا بودن اشعه UV ، این دستگاه با حالت رباتیک و اتوماتیک و با قابلیت پیاده‌سازی انواع برنامه‌ها و کنترل از راه دورو به طبع بدون نیاز به حضور کاربر طراحی شد.

وی با تاکید بر تمرکز طراحی و ساخت دستگاه بر هشدار حضور کاربر و گندزدایی دقیق سطوح مورد نظر با بالاترین دقت و شدت اشعه، اظهار کرد: در طراحی دستگاه ربات UV از تکنیک مسیریابی و دو موتور قدرتمند استفاده شده که همین مساله حرکت در مسیرهای مختلف را برای دستگاه تسهیل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، لطیف نیا در خاتمه با اشاره به قابلیت ارتباط با دستگاه از طریق وای فای، گفت: ربات متحرک ضدعفونی UV با قابل برنامه‌ریزی و کاربری مستقل برای اولین بار در داخل کشور طراحی و عرضه شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا