واکنش جامعه علمی به تصمیم ترامپ

اخیراً دونالد ترامپ اعلام كرد كه آمریكا روابط خود با سازمان بهداشت جهانی (WHO) را به جهت نوع رسیدگی این سازمان به بیماری همه‌گیری کووید 19 خاتمه می‌دهد و بودجه آن را به دیگر خیریه‌های بهداشتی جهانی خواهد داد.

دکتر آدام کمرات اسکات (Adam Kamradt-Scott) استادیار ارشد مطالعات امنیت بین‌المللی دانشگاه سیدنی در این رابطه اعلام کرد: «همان‌طور که اتحاد جماهیر شوروی سابق پی برد، به‌طورمعمول هیچ‌چیزی در قانون اساسی سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد که اعضای آن را از سازمان بین دولتی خارج کنند.

این تهدید ترامپ، تلاشی آشکار برای منحرف کردن جامعه بین‌المللی و مردم ایالات‌متحده آمریکا، از این واقعیت است که او به‌طور اساسی و درست نتوانسته اقدامات لازم جهت کنترل و مهار بیماری همه‌گیر کووید 19 در کشوری که مسئولیت آن را بر عهده دارد، انجام دهد.

در این قانون یک استثناء وجود دارد و آن ایالات‌متحده آمریکاست چون هنگامی‌که این کشور برای اولین بار در سال 1948 میلادی به سازمان بهداشت جهانی پیوست، این حق را برای خود رزرو کرد تا هرزمانی بخواهد می‌تواند از آن سازمان خارج شود. البته در شرایط خروج از عضویت آمده که این تصمیم باید یک سال قبل از اجرایی شدن، اعلام‌شده و اخطار خروج به طور رسمی داده شود و درواقع در حال حاضر در یک دوره سی‌روزه و تحت تأثیر ریاست جمهوری ترامپ، این عمل نمی‌تواند صورت گیرد.»

دکتر اسکات در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «این خلاف استدلال اخلاقی است که ایالات‌متحده آمریکا، که نقش بین‌المللی مهمی در بهداشت جهانی ایفا می‌کند، از این سازمان خارج شود. خسارت ناشی از این خبر که حتی نمی‌توان آن را اجرا کرد، احتمالاً پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز ادامه خواهد داشت.

درواقع، با توجه به اینکه انتخابات آمریکا برای ماه نوامبر برگزار خواهد شد و پس‌ازآن، ممکن است این تصمیم توسط رئیس‌جمهور جدید تغییر کند، می‌توان گفت این تهدید ترامپ، تلاشی آشکار برای منحرف کردن جامعه بین‌المللی و مردم ایالات‌متحده آمریکا، از این واقعیت است که او به‌طور اساسی و درست نتوانسته اقدامات لازم جهت کنترل و مهار بیماری همه‌گیر کووید 19 در کشوری که مسئولیت آن را بر عهده دارد، انجام دهد. تاکنون شیوع بیماری کووید 19 منجر به کشته شدن بیش از صد هزار نفر در آمریکا شده است.»

دکتر گیل کارسون (Gail Carson)، مدیر توسعه شبکه کنسرسیوم بین‌المللی بیماری‌های حاد تنفسی و عفونت‌های نوظهور و مشاور بیماری‌های عفونی در دانشگاه آکسفورد در رابطه با این تصمیم ترامپ گفت: «اگر زمانی وجود داشته باشد كه نخواهیم سلامت را سیاسی كنیم، اکنون است كه جهانی در معرض ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید 19 است.

اکنون زمان همبستگی است و باید در کنار هم بایستیم تا هرچه سریع‌تر بتوانیم به این همه‌گیری پایان دهیم و جان خود و مردم جهان را نجات دهیم. همان‌طور که در ماه مارس نوشتم، ترامپ بودجه ایالات‌متحده آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را معلق کرد، رئیس‌جمهور روزولت (یک جمهوری‌خواه دیگر) در سال 1903 میلادی گفت؛ رفاه ما اساساً به رفاه همه ما وابسته است بنابراین در زندگی عمومی این مرد (روزولت) بهترین نماینده هرکدام از ما است که با عمل خیر نسبت به همه می‌خواهیم خوب باشیم.

آیا این تصمیم دولت ایالات‌متحده آمریکا برای همه مردم آمریکا و جهان خوب است؟ سازمان بهداشت جهانی به سلامتی همه ما می‌پردازد و بر اساس این عقیده، نباید هیچ کشوری را در وسط یک بیماری همه‌گیر مجازات کنیم، مطمئناً پیش از انجام هرگونه روند بررسی، این عمل ترامپ، درست نیست. اکنون زمان مناسبی محسوب نمی شود که بخواهیم به دلایل سیاسی سازمان بهداشت جهانی را تضعیف کنیم.»

دکتر استفان گریفین (Stephen Griffin)، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز انگلستان نیز در واکنش به این عمل ترامپ گفت: «هیچ منطقی برای اقدام رئیس‌جمهور ترامپ و قطع ارتباط با سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد.

طبق تعریف، همه‌گیری‌ها بحران جهانی محسوب می شوند. در مواجهه با بیماری همه‌گیر کووید 19 اتحاد نقشی کلیدی داشته و موضوع کم اهمیتی نیست. با توجه به میزان شیوع این بیماری در ایالات‌متحده آمریکا، به نظر می‌رسد که این اقدام چیزی غیر از تلاش برای جلب‌توجه مجدد و انحراف افکار عمومی نیست.»

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا