علت درد زانو هنگام خواب چیست؟

مردی پنجاه ساله هستم که اخیرا هنگام شب زانوهایم درد می کند. علت اصلی درد زانو هنگام خواب چیست؟ آیا این مساله نگران کننده است؟

یکی از شایع ترین عللی که سبب بروز زانو درد هنگام خواب و شب می شود، استئونکروز است. استئونکروز به معنای مرگ استخوان است. احتمال اینکه زنان به این بیماری مبتلا شوند، بسیار بیشتر از مردان است. در طی بیماری استئونکروز، استخوان ها جریان خون خود را از دست می دهند و شروع به مردن و از بین رفتن می کنند. یکی از مهم ترین قسمت های استخوانی بدن که مورد حمله استئونکروز قرار می گیرد، بخش برجسته استخوان ران در قسمت داخلی استخوان زانو است اما امکان دارد این از بین رفتن در قسمت خارجی زانو نیز رخ دهد. در این هنگام فرد مبتلا در طول شب احساس افزایش زانو درد می کند و باید با ناراحتی و درد ناشی از زانو درد در هنگام خواب و طول شب دست و پنجه نرم کند.

بیماری  آرتریت روماتوئید هم نسبتا شایع است و جاهایی از بدن مانند مفاصل، پاها، زانوها و لگن را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ورم و درد این نواحی می شود. این بیماری ممکن است به هنگام استراحت شبانه شدت یابد و مانع از خواب راحت فرد شود. هنگامی هم که فرد مبتلا در اثر  شدت زانو درد بیدار می شود، با سفتی عضلات روبرو خواهد شد.

آرتروز از دیگر علل ایجاد درد زانو هنگام خواب است. معمولا افرادی که به آرتروز زانو مبتلا می شوند (مخصوصا آرتروز تخریب کننده) افراد مسن و سالمند هستند. ممکن است این افراد طی خواب شبانه به علت زانو درد از خواب بیدار شوند و احساس ناراحتی کنند. مخصوصا اگر فرد مبتلا در طول روز یا روز قبل از آن، از مفاصل خود بیش از حد استفاده کرده باشد.

آسیب رباط ها نیز از دیگر علل ایجاد درد در هنگام خواب است. این آسیب ممکن است در همه محدوده سنی از جمله کودکی و جوانی هم رخ دهد و تنها مختص افراد مسن و سالمند نیست. اگر فردی دچار جراحت در ناحیه رباط ها و تاندون ها و کیسه پر مایعی که مفاصل زانو را احاطه کرده شود سبب  زانو درد می شود. این  زانو درد در روز هم وجود دارد و شب موقع خواب، آرامش فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقرس نیز از دیگر عللی است که سبب ایجاد درد زانو هنگام خواب می شود. بیماری نقرس نوعی از آرتریت است که ممکن است زانو درد ناشی از آن، شب هنگام و به شکل ناگهانی ایجاد شود. در این بیماری قرمزی و ورم در ناحیه مفاصل رخ می دهد.

*دكتر دقاق زاده، متخصص طب فيزيكی وتوانبخشی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا