اتحاد 500 دانشمند جهان برای شکست کرونا

ائتلاف طیف‌سنجی جرمی کرونا موسوم به (COVID-19-MSC)  متشکل از متخصصان برجسته‌ای است که با همکاری و فعالیت مشترک قصد دارند نحوه وجود ویروس در خون بیماران را بررسی کرده و چگونگی ایجاد آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

هدف اصلی از این پژوهش، اصلاح روش‌های آزمایشگاهی به‌گونه‌ای است که منجر به کشف گزینه‌های درمانی جدید شده و در آن به تعیین الزامات جداسازی توجه شود.

ائتلاف 500 دانشمند جهان با هدف اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌منظور تسریع درروند کشف درمان کرونا برای نخستین بار در وب‌سایت The Lancet اعلام‌شده و دانشمندان حاضر در این پروژه با هماهنگی و همکاری دانشگاه منچستر به دنبال شناسایی نشانگرهای زیستی در خون بیماران هستند. نتایج این یافته‌ها تعیین می‌کند چگونه بدن یک فرد خاص به ویروس پاسخ خواهد داد.

طیف‌سنجی جرمی چیست؟

طیف‌سنجی جرمی تکنیکی است که دانشمندان برای سنجش و تحلیل مولکول‌ها از آن استفاده می‌کنند. هنگامی‌که دانشمندان نمونه‌ای را از طریق طیف‌سنج جرمی موردمطالعه قرار می‌دهند، می‌توانند نسبت جرم به بار الکتریکی مولکول‌های موجود در نمونه اشراف یافته و ویژگی های آن را دریابند.

طیف‌سنجی جرمی کرونا از این فناوری برای اندازه‌گیری تغییر مولکول‌های خون بیمار در هنگام ابتلا به عفونت استفاده می‌کند. از این روش همچنین می‌توان برای یافتن این‌که چه مولکول‌هایی در این پروسه دخیل هستند و چه تعداد از آن‌ها در ساختار خون وجود دارد، استفاده کرد.

هدف از پروژه COVID-19-MSC چیست؟

انتشار این اطلاعات به مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها اجازه می‌دهد تا نتیجه بیماری را پیش‌بینی کرده و بر این اساس روش درمان را مشخص کنند. طیف‌سنجی جرمی همچنین با مطالعات هدفمند میزان کاهش این نشانگرها، به توسعه درمان‌های مؤثر در مبارزه با کرونا کمک خواهد کرد.

کلیر ایرس (Claire Eyers)، استاد طیف‌سنجی جرمی بیولوژیکی دانشگاه لیورپول در این رابطه گفت: «طیف‌سنجی جرمی یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که می‌تواند از بسیاری جهات حائز اهمیت بوده و از آن برای کمک به رفع بیماری همه‌گیر کووید 19 استفاده شود. تلاش های مشترک بین‌المللی ما باعث می‌شود تا تخصص متنوع فن‌آوری موجود برای پاسخگویی به نیازهای فعلی در درک و پرداختن به ابعاد زیست‌شناسی ویروس عامل کووید 19 استفاده شود.»

پروفسور پردیتا باران (Perdita Barran) مدیر مرکز طیف‌سنجی جرمی مشترک مایکل باربر (Michael Barber) در دانشگاه منچستر در این رابطه گفت: «با همکاری پژوهشگران بین‌المللی در این روش، دانشمندان شاغل در این ائتلاف به بسیاری از منابع اطلاعاتی دیگر از سراسر جهان دسترسی خواهند داشت. ما تخصص خود را به اشتراک گذاشته و معتقدیم که می‌توانیم به‌این‌ترتیب خیلی سریع‌تر عمل کرده و در طیف وسیعی از اولویت‌ها تأثیر بگذاریم. این موارد شامل آزمایش، درمان و واکسیناسیون خواهد بود.»

1. از اول دنیا اتحاد و همبستگی تونسته جواب بده و امروز دانشمندان و علمیون ما ثابت کردن در دنیا با اتحاد میشه کارهای بزرگ کرد.