۸۰ درصد آتش سوزی ها به دلیل نقص فنی برق ساختمان هاست

فرنام خجسته‌فر با بیان این که هدف این مرکز انجام صحیح و به موقع بازرسی‌های دوره‌ای از ساختمان‌های در حال بهره برداری اعم از مسکونی و تجاری است، افزود: تمامی مدارس استان تهران براساس تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا با بازرسی به موقع از ساختمان‌های مدرسه ها از وقوع حوادث جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: جغرافیای ایران به گونه ای است که در معرض تهدید بیش از ۳۷ مورد مخاطره طبیعی قرار داریم و بر همین اساس تلاش این مرکز این است که بتوانیم تمام ساختمان‌ها در کل کشور حتی ساختمان‌های تاسیسات نفتی، سدها، نیروگاه‌ها، تونل‌ها و پل‌ها را هم مورد بازبینی گسترده قرار دهیم تا میزان سلامت ساختمان‌ها را مشخص کنیم.

مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان گفت: از عمر بسیاری از ساختمان‌های عمومی دولتی و غیر دولتی و حتی شخصی بیش از چند دهه می‌گذرد؛ این ساختمان‌ها بعد از هر بار زلزله و سیل دچار آسیب‌هایی می‌شوند که با چشم غیر مسلح دیده نخواهد شد و نیاز است با دستگاه‌های اسکن و با ابزار دقیقی نمونه برداری انجام شود، برای این کار موفق شده‌ایم دستگاه های دقیقی را وارد کشور کنیم و تفاهمنامه‌های خوبی را با شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه امضا شده است.

خجسته فر تاکید کرد: با معاینه فنی ساختمان‌های در حال بهره برداری و رفع نواقص آنها، ضمن افزایش طول عمر ساختمان‌های مورد بهره برداری، حوادث به حداقل می رسد و از وقوع حوادثی چون پلاسکو پیشگیری می‌شود.

وی خبر داد که طی چهار سال فعالیت این مرکز حدود ۳۰ درصد ساختمان‌های دولتی عمومی، پلاک معاینه فنی ساختمان گرفته‌اند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۴۰ درصدافزایش یابد.

مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان با بیان این که این مرکز، مرجع تایید یا رد صلاحیت ساختمان‌ها نیست، تصریح کرد: ما مرکز تشخیص هستیم بدین صورت که ساختمان‌های در حال بهره برداری را در چهار حوزه برق، تاسیسات مکانیکی، معماری و نما و سازه بررسی می‌کنیم، اگر در بررسی‌ها به نقص فنی برسیم عیوب ساختمان مشخص می‌شود و نسخه درمانی نوشته می‌شود.

خجسته فر ادامه داد: ۸۰ درصد حوادث آتش سوزی به دلیل نقص فنی در حوزه برق است، ما دستگاه‌های را وارد کشور کرده‌ایم و تیم‌هایی از مهندسان صاحب صلاحیت را آموزش داده‌ایم که هم برای واحدهای مسکونی و هم اداری امکان ارزیابی فنی و پیشگیری فراهم شود.

وی افزود: اگر معاینه فنی ساختمان‌ها به موقع انجام شود قطعا بروز حوادث کاهش خواهد داشت در غیر این صورت چون هر سال پدیده زلزله و سیل را درهر شهری داریم میزان خسارت ها هم افزایش خواهد داشت.

مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان اضافه کرد: بر اساس آماری که از سوی سازمان آتش‌نشانی منتشر شده است بیش از ۲۰۰ مجتمع عمومی در تهران با خطر پذیری بالا وجود دارد که تخمین ما عدد بزرگتری است، می‌توانیم این ساختمان‌ها را بازبینی کنیم تا بتوانیم موارد انفجار و ریزش ساختمان را کاهش دهیم.

خجسته فر با بیان این که ساختمان‌های کشور عمدتا دچار فرسودگی هستند، گفت:عوامل مختلفی وجود دارد که کیفیت ساختمان کاهش یابد این مرکز با تشخیص به موقع قبل حادثه خطرها را رصد و از محل سکونت و کار افراد دور می‌کند، اکنون پلاک معاینه فنی خیلی از وزارتخانه ها نصب شده است. تلاش ما این است بخش خصوصی هم تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

وی یادآور شد: با توجه به زلزله خیز بودن شهر تهران، لازم است ساختمان‌های بخش خصوصی نیز رصد شود.

وی همچنین گفت: اگر تمام نیروهای خود را بسیج کنیم فقط برای تهران سه تا پنج سال زمان می‌برد تا معاینات ساختمان‌ها تمام شود و برای همین نیازمند نیروهای بیشتری از جامعه مهندسین  که صلاحیت بازرسی و نظارت دارند، هستیم.

مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان ادامه داد: که در سال ۹۶ طرح بازبینی بیمارستان‌ها را شروع کردیم اما به دلیل تعداد و گستردگی بیمارستان‌ها هنوز درحال رصد هستیم و در دوران پسا کرونا ساختمان‌های بیشتری در استان تهران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا