ماجرای ساختمان های غول آسای نیمه کاره تهران چیست؟

تهران بزرگترین و پرسودترین بازار ساخت و ساز در کشور است و این طور به نظر می رسد که هر چه مقیاس ساخت و ساز در پایتخت بزرگتر باشد سود بیشتری نصیب سازندگان می شود. با این حال در برخی مناطق تهران ساختمان هایی مشاهده می شود که با ابعاد غول آسا نیمه کاره به حال خود رها شده اند. این ساختمان های نیمه کاره علاوه بر زشت کردن نمای بصری پایتخت برای عابران و واحدهای مسکونی و تجاری که در جوانب آنها قرار گرفته اند نیز مخاطراتی ایجاد می کنند.

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، در مورد وضعیت ساختمان های نیمه کاره و رها شده در شهر با بیان اینکه این مسئله به یک چالش در تهران تبدیل شده است، گفت: با اینکه ساختمان‌های نیمه کاره، از نظر ایمنی شهر را دچار مشکلاتی می‌کند؛ اما متاسفانه قوانین و مقررات موجود اجازه مداخله کارآمد به شهرداری را نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط مالی سال‌های گذشته سبب شده تا سازندگان علاقه‌ای به اتمام برخی ساختمان‌های خود نداشته باشند، افزود: در سال ۹۱، میزان صدور پروانه به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که سه برابر سال‌های قبل از آن، در شهر تهران پروانه صادر شد، پروانه هایی که متناسب با نیاز بازار ساخت و ساز در تهران نبود و در پی آن شاهد افزایش عملیات ساختمانی در شهر تهران بودیم.

انصراف از تکمیل ساختمان به دلیل سودآور نبودن

گلپایگانی ادامه داد: بعد از مدتی سرمایه گذاران متوجه شدند که تدوام  ساختمان سازی و سرمایه گذاری در برخی از املاک و کاربری‌ها، در مقایسه با دیگر بازارها سود آور نیست و از ادامه و تکمیل ساخت به خصوص املاک بزرگ مقیاس، منصرف شدند و یا به دلیل چالش های حقوقی بین مالکان و سازندگان و یا میان مالکان با هم و طرح دعوی حقوقی فرایند ساخت متوقف شده است، در این شرایط نه تنها این سازه های نیمه کاره، رها شده اند؛ بلکه گودهایشان نیز به مرحله خطرناکی رسیده است.

گلپایگانی اظهارکرد: ماده قانونی برای کاهش عوارض طولانی شدن ساخت وجود دارد که به اندازه کافی بازدارنده نیست و نیاز به بازنگری دارد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا