کشف کرم‌هایی که مغناطیس زمین را درک می‌کنند

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس امریکا موفق به کشف کرمی شده اند که قادر به درک میدان مغناطیس زمین است. محققان می دانستند که برخی از حیوانات برای حرکت خود روی زمین از میدان مغناطیسی استفاده و با لمس و درک این میدان مسیر خود را پیدا می کنند.اکنون محققان اولین جانداری که قادر به درک مغناطیس زمین است را کشف کرده اند. این جاندار یک کرم است و چنین قابلیتی از مغز این کرم نشات می گیرد. عملکرد مغزی این جاندار همانند یک آنتن یا سنسور است که مسیر صحیح را پیش روی کرم ها قرار می دهد. اما چگونگی عملکرد این فرایند را می توان در ساختاری نورونی با نام  AFD دانست که در مغز کرم های گرد وجود دارد.

کرم های گرد از این آنتن و راهنما که در اندازه نانو است برای حرکت و پیدا کردن مسیر خود روی زمین استفاده می کنند.پرفسور  Jon Pierce-Shimomura استاد علوم مغز و اعصاب تگزاس در این رابطه می گوید: «ما موفق شدیم تا اولین مکانسیم مغناطیسی در حیوانات را کشف کنیم، از مدت ها پیش محققان می دانستند که حیوانات دارای چنین مکانیسمی هستند اما کسی تاکنون آن را کشف نکرده بود اکنون می دانیم که کرم های گرد دارای چنین مکانیسمی هستند اما تحقیقات برای کشف سایر جاندارانی که از چنین مکانیسمی برخوردارند، ادامه دارد.»

این موضوع که کرم ها قادر به درک میدان مغناطیس زمین هستند بسیار عجیب و دور از انتظار بود. نتایج این تحقیق به محققان اجازه داد تا چگونگی فعال شدن این نورون توسط میدان مغناطیسی زمین را مشاهده کنند.

به گزارش مهر، محققان معتقدند، ساختار مغزی بسیاری از حیوانات شبیه به یکدیگر است در نتیجه می توان گفت بسیاری از جانداران مانند پروانه ها یا لاک پشت های دریایی نیز دارای چنین مکانیسمی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا