نقشه‌ دیجیتال اعصاب گوش برای تسکین دقیق درد تهیه می شود

عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی و دهمین زوج اعصاب مغزی از ۱۲ جفت عصب مغز است که در بلعیدن غذا، صحبت کردن، فعالیت‌های پاراسمپاتیک و هاضمه نقش دارد. این عصب از ساقه مغز تا نقاط مختلفی و از جمله گوش انسان، قفسه سینه و شکم امتداد می‌یابد.

در صورت وقوع درد در یکی از بخش‌های این عصب، تداوم آن در نقاط دیگر می‌تواند انسان را به شدت آزار دهد. برای کنترل این نوع درد، از روش‌های مختلفی برای تسکین آن به خصوص از طریق مداخله از گوش استفاده شده است.

در تازه‌ترین روش مداخله با قراردادن الکترودهایی در درون گوش افراد و شبیه سازی جریان الکتریکی عصب واگ تلاش می‌شود احساس درد در افراد از بین برود. علت استفاده از گوش برای دستکاری این عصب آن است که مسیر عبور عصب واگ در دیگر بخش‌های بدن نزدیک به رگ‌های خونی است و لذا مداخله از طریق نصب الکترود می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد کند.

فاصله الکترودهای نصب شده در گوش از رگ‌های خونی زیاد است و لذا سلامت انسان‌ها را مختل نمی‌کند. با این نوع مداخله، الکترودها از ارسال علائم و سیگنال‌های درد عصبی به مغز جلوگیری می‌کنند. برای افزایش دقت این روش، یک نقشه باکیفیت از داخل گوش انسان تهیه شد که رگهای خونی و فیبرهای عصبی این بخش از بدن در آن قابل مشاهده است.

داده‌های یادشده تهیه یک مدل سه بعدی کامل از گوش انسان را ممکن کرد که نشان می‌دهد فیبرهای عصبی دقیقاً در چه نقاطی با رگ‌های خونی در تماس هستند. با این مدل می‌توان قدرت و الگوی پالس های الکتریکی را هم تنظیم کرد تا تسکین درد به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد. این روش با کاشت الکترودهای سوزنی در نقاطی از گوش انسان با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا