بررسی جذب رشته‌های علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه در بیست و هشتمین همایش بین المللی انجمن مهندسان مکانیک (ISM2020) اظهار داشت: کشور ایران باید پیشرفت وسیعی داشته باشد زیرا تنوع آمایشی و منابع بسیاری دارد و جوانان ما می توانند به راحتی با سایر کشورها رقابت کنند.

وی در این همایش که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، ادامه داد: عدم همکاری کشورهای غربی نیز باعث ایجاد روحیه استقلال و خودکفایی در کشور می شود. در حال حاضر که عمده پیشرفت کشور معطوف به دانش بنیان ها شده است، شاهد هستیم که مسوولان نیز به جای تکیه بر منابع به دانش روز و توسعه علمی توجه ویژه دارند که در این الگوی پیشرفت موضوع مهندسی بسیار مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: امروزه شاهد هستیم که در آموزش و پرورش هدایت تحصیلی مناسبی نداریم و تعداد حداکثری دانش آموزان به سمت رشته های تجربی روی آورده اند و آمار خوبی نداریم و میزان آی کیو لازم برای رشته های مهندسی کم شده است.

کبکانیان افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدگاهی ایجاد شده که ورود مستقیم به رشته های پزشکی حتما از مسیر یکی از رشته های علوم پایه یا مهندسی باشد و به عنوان پیشنهادی در نقشه جامع عالی کشور ارائه شده اما این موضوع هنوز تصویب نشده است. در حال بررسی این موضوع هستیم و تا چند سال آینده احتمال اینکه این پیشنهاد تصویب شود وجود دارد.

عضو انجمن مکانیک مهندسان ایران تصریح کرد: در میان رشته های مهندسی، مکانیک جایگاه ویژه ای دارد و در شرایطی که نمی توان تمامی صنایع را وارد کرد، نیاز است به رشته های مهندسی توجه ویژه داشته باشیم.

هدایت تحصیلی در مدارس کاذب انجام نشود

وی عنوان کرد: رشته مکانیک قابلیت تلفیق با تمامی رشته ها را مثل هوش مصنوعی دارد و در آینده نزدیک خود را با پیشرفت های صنعتی جهان تطبیق می دهد. اما دلسردی که به علت هجوم بی رویه نخبگان به سمت رشته های تجربی و خدماتی جوان شکل گرفته است و افولی که در صنایع داریم، نباید تاثیر جدی در جامعه بگذارد.

کبکانیان با بیان اینکه باید نخبگان به سمت تمامی رشته های فنی و مهندسی بیایند، اظهار داشت: از وزیر آموزش و پرورش خواستیم که هدایت تحصیلی جوانان در مدارس برای انتخاب رشته کاذب انجام نشود و روشن گری صحیح صورت گیرد تا به نسبت هوش و توانایی تعیین رشته انجام شود و این موضوع نیازمند توجه ویژه است؛ زیرا با بررسی های صورت گرفته دریافته ایم که توانایی هوشی در ورودی های مهندسی پایین آمده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا