پخت گوشت مرغ ویروس آنفلوانزای مرغی را از بین می برد

 برخی از رسانه ها گزارش دادند ویروس آنفلوانزای مرغی در یکی از استان های شمالی کشور مشاهده شده است. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکنون این گزارش ها را تایید نکرده است.دکتر مسعود مردانی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: آنفلوانزای مرغی یکی از بیماری هایی است که ویروس آن از طیور به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه ابتلا به ویروس آنفلوانزا مرغی خطرناک است اظهار کرد: راههای انتقال بیماری از طریق تماس گوشت و خون پرندگان و همچنین از طریق استنشاق ( مجاری تنفسی ) انتقال می یابد.به گفته وی علائم بالینی آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزا فصلی شبیه یکدیگر است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا علائم این بیماری را تب بالا ، سرفه ،بدن درد شدید ، تنگی نفس، آبریزش از چشم و بینی ، بی اشتهایی، خلط خونی و اسهال دانست و تاکید کرد: مبتلایان به این بیماری باید به سرعت به پزشک و یا مراکز درماین مراجعه کنند. وی در عین حال تاکید کرد: تاکنون گزارشی در مورد ابتلای انسان به این بیماری در کشور گزارش نشده است.

مردانی با بیان اینکه یکی از عوارض ابتلا به ویروس آنفلوآنزا مرغی ابتلا بیماری پنومونی ( سینه پهلو ) است اضافه کرد: پنومونی از بیماری های عفونی مجاری تنفسی است که باید بلافاصله در مراکز درمانی تحت درمان قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: مردم گوشت مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز که به صورت بهداشتی آن را عرضه می کنند تهیه کنند و به هیچ عنوان از کشتارگاه ها و یا سایر مراکز فروش ،مرغ بدون بسته بندی های بهداشتی خریداری نشود.
وی توصیه کرد :افرادی نیز که در مرغداری های صنعتی و یا سنتی مشغول تهیه و آماده سازی گوشت مرغ هستند باید از دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنند.

مردانی همچنین توصیه کرد: در خانه ها نیز برای پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت مرغ از دستکش یکبار مصرف استفاده شود و دقت شود که گوشت مرغ به طور کامل زمان پخت خود را طی کند و خام باقی نماند.
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است،برای پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا مرغی توصیه کرد که از کشتار مرغ و پرکنی آنها در خانه ها و اماکن عمومی خودداری شود. همچنین از خرید پرندگان زندۀ اهلی و وحشی نیز کاملا اجتناب شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا