عوامل بازدارنده مصرف سیگار در زنان

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که موارد مختلفی در کاهش مصرف سیگار وجود دارد . بر اساس این مطالعات که روی زنان سیگاری انجام شده است ، تصاویر بازدارنده و نقوش هشدار دهنده در باره عواقب مصرف سیگار ، بیشتر روی زنان غیر تحصیل کرده و عادی تاثیر داشته و موجب کاهش مصرف یا ترک سیگار در این گروه از افراد سیگاری می شود . بر اساس این تحقیقات ، تصاویر چاپ شده روی بسته های سیگار در افراد تحصیلکرده و دارای مدارج بالای علمی ، تاثیر چندانی نداشته و قیمت سیگار عاملی اصلی در میزان مصرف سیگار در بین این افراد به حساب می آید .

پس از انجام آزمایش های مختلف و پژوهش و مطالعه نحوه واکنش 48 هزار و 755 زن سیگاری در مرکز پایش سلامت ملی اسپانیا در سال های 2001 ، 2003 ، 2006 و 2011 ، مشخص شد که دو عنصر تصاویر هشدار دهنده چاپ شده روی بسته های سیگار و همچنین قیمت فروش این محصول ، دارای تاثیری مستقیم در کاهش میزان مصرف دخانیات در زنان سیگاری است . در گزارش منتشر شده توسط کارشناسان این مرکز به صراحت عنوان شده است که : " بیشتر زنان تحصیلکرده نسبت به قیمت سیگار حساس هستند و زنان دارای تحصیلات کمتر توجه بیشتری به تصاویر روی بسته سیگار می کنند . "

مارتا  گیل لاکروز Marta Gil-Lacruz از پژوهشگران دانشگاه زاراگوزا University of Zaragoza  در اسپانیا که در این مطالعات شرکت داشته است درباره این موضوع می گوید : " اهمیت تصاویر هشدار دهنده ای که روی بسته های سیگار چاپ می شود بسیار زیاد است زیرا این هشدارها بر تعداد بیشتری از زنان مصرف کننده ، یعنی مصرف کنندگان با تحصیلات کمتر تاثیر گذار بوده و باید در نظر داشت که این گروه از زنان آسیب پذیر تر هستند . بر اساس این مطالعات ما برای دستیابی به نتایج مناسب در محدود کردن استعمال سیگار ، باید در نحوه عادات افراد سیگاری بر اساس گروه بندی های مختلفی مانند  نسل ، جنسیت و محل زندگی ، تفاوت قائل شویم  "

گفتنی است در این پژوهش ها ، محققان بر چهار گروه کلی تمرکز کرده اند . این گروه ها عبارتند از : زنانی که پیش از سال 1950 میلادی به دنیا آمده اند ، افرادی که در فاصله سال های 1951 تا 1964 متولد شده اند . گروه سنی ما بین سال های 1965 و 1983 و در نهایت افرادی که در فاصله سال های 1985 تا 1999 به دنیا آمده اند .

بر اساس آمار استخراج شده از این مطالعات ، زنان سیگاری بالای 65 سال ، کمترین تعداد را شامل شده و همچنین مشخص شد بیشترین تعداد زنان سیگاری در فاصله سنی بین 16 تا 50 سال هستند و میزان تحصیلات ارتباطی با مصرف سیگار ندارد .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در اخرین شماره مجله Addictive Behaviours  ( رفتارهای اعتیاد آور ) منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا