پرواز اسپیس ایکس را آنلاین تماشا کنید

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بعدازظهر امروز فضانوردان کهنه‌کار ناسا باب بهنكن (Bob Behnken) و داگ هورلی (Doug Hurley) به وسیله فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس به مأموریت خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام خواهند شد.

این یک لحظه بزرگ برای اکتشافات فضایی محسوب شده و نشانگر آغاز عصر پرتاب راکت‌های فضایی توسط بخش خصوصی است. ناسا و اسپیس ایکس بیش از یک دهه در تلاش برای دستیابی به این هدف بوده‌اند و این پرتاب آخرین آزمایش بزرگ قبل از تأیید ناسا جهت اعزام خدمه برای اعزام انسان به مأموریت‌های فضایی است.

معمولاً عملیات‌های پرتاب فضاپیما از مرکز فضایی کندی با حضور تماشاچیان زیادی انجام می‌شد اما جیم بریدنشتین سرپرست سازمان فضایی ناسا از علاقه‌مندان به تماشای این پرواز تاریخی خواسته است كه در خانه مانده و به‌صورت آنلاین این پرتاب راکت را تماشا كنند.

بهنکن و هارلی از سکوی پرتاب تاریخی 39-A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به مأموریت فرستاده می‌شوند. این همان سکوی پرتاب تاریخی است که فضانوردان آپولو 11 برای سفر به ماه از آن استفاده کرده و در سال 2011 نیز میزبان آخرین پرواز شاتل فضایی بود.

سال 2011 آخرین باری بود که فضانوردان آمریکایی از خاک این کشور به فضا پرتاب شدند. از آن زمان، هر فضانورد وابسته به آمریكا به کمک موشك سایوز روسی به مأموریت اعزام می‌شدند.

معمولاً عملیات‌های پرتاب فضاپیما از مرکز فضایی کندی با حضور تماشاچیان زیادی انجام می‌شد اما جیم بریدنشتین (Jim Bridenstine) سرپرست سازمان فضایی ناسا از علاقه‌مندان به تماشای این پرواز تاریخی خواسته است كه در خانه مانده و به‌صورت آنلاین این پرتاب راکت را تماشا كنند.

وی در این رابطه اعلام کرد: «من بسیار ناراحت هستم که از مردم بخواهم به مرکز فضایی کندی مراجعه نکنند اما ما باید از کارمندان ناسا در برابر بیماری کووید 19 حفاظت کنیم.»

طی دو هفته گذشته، فضانوردان اصلی این عملیات در قرنطینه کامل بوده و آزمایش‌های لازم روی آن‌ها انجام‌شده تا اطمینان کافی حاصل شود که ویروس کرونا توسط این افراد به فضا منتقل نمی‌شود.

روز چهارشنبه(امروز)، بهنکن و هارلی حدود 3 ساعت قبل از پرتاب به سمت سکوی پرتاب خواهند رفت. آن‌ها توسط یک خودروی الکتریکی مدل تسلا مدل X به‌سوی فضاپیما رفته و به کمک آسانسورهای ویژه‌ای به کپسول فضایی منتقل خواهند شد.

در ادامه، بهنکن و هورلی یک سری از بررسی‌های ویژه سیستم را انجام می‌دهند که مشخص می‌کند کپسول برای راه‌اندازی آماده است یا خیر؟

مدت‌زمان انتقال این دو فضانورد به ایستگاه بین‌المللی فضایی حدود 19 ساعت به طول می‌انجامد و طی این ساعات، فضانوردان برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز ناسا، سیستم‌های کپسول را آزمایش می‌کنند تا ناسا بتواند تأیید کند که استفاده از این فضاپیما برای انسان بی‌خطر است.

این کپسول به‌گونه‌ای طراحی شده است که بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای از انسان پرواز کند، اما با کنترل‌های دستی، پشتیبانی تهیه می‌شود که بهنکن و هورلی با نزدیک شدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، آن را آزمایش خواهند کرد.

لازم به توضیح است که طی سفرهای فضایی پیشین، راکت‌های فضاپیما بعد از رسیدن به مقصد دیگر قابل‌استفاده نبوده و یا در فضا رها شده و یا به‌طور کنترل‌شده‌ای روی زمین سقوط می‌کرد اما این فضاپیما قرار است به‌طور سالم به زمین بازگردد.

این پرتاب برای ساعت 16 و 33 دقیقه بعدازظهر به‌وقت محلی برنامه‌ریزی‌شده است و اگر اسپیس ایکس نتواند شرایط پرواز را دقیقاً به‌موقع مهیا کند، عملیات به روز دیگری منتقل می‌شود. ناسا دارای فهرست طولانی معیارهای هواشناسی است که باید رعایت شود که شامل شرایط آب و هوایی مناسب در اقیانوس اطلس است. به‌این‌ترتیب احتمال لغو شدن این عملیات به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی نیز وجود دارد. در صورت بروز این اتفاق، عملیات در روز شنبه پیش رو (30 می) انجام خواهد شد.

این عملیات پرتاب به‌طور زنده توسط کانال یوتیوب ناسا و وب‌سایت اسپیس ایکس پخش می‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا