فاصله‌گذاری ۱.۸ متری هم مناسب نیست

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مردم توصیه می‌کند که از یکدیگر ۱ متر فاصله بگیرند تا از خطر ابتلا به کرونا توسط سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن در امان بمانند. این فاصله ۱ متری با توجه به تحقیقی در سال ۱۹۳۴ به مردم توصیه می‌شود، اما با توجه به آزمایش‌های کنونی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا (CDC) مردم را به حفظ فاصله ۱.۸ متری تشویق می‌کند، فاصله‌ای که تحقیق جدید آن را مناسب نمی‌داند.

این تحقیق جدید که در ژورنال «Physics of Fluids» منتشر شده، از یک شبیه‌ساز پیشرفته برای مدل‌سازی اسپری آئروسل ناشی از سرفه استفاده کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد که تعداد بالایی از قطرات می‌توانند فاصله بیش از ۱.۸ متری را طی کنند که این موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی کنونی را بی‌ارزش می‌کند.

«دیمیتریس دریکاکیس»، استاد دانشگاه «نیکوزیا» در قبرس به همراه همکاران خود یک شبیه‌ساز پیشرفته به همراه تمام متغیرهای فیزیکی و دینامیک سیالات ایجاد کردند که شامل چندین مدل ریاضی برای شبیه‌سازی آشفتگی هوا، رطوبت و تبخیر می‌شود. این دانشمندان همچنین سرفه را با دوربین‌های سرعت بالا ضبط کردند تا بتوانند شکل آن را با دقت بالایی در شبیه‌ساز خود پیاده کنند.

دریکاکیس درباره شبیه‌سازی سرفه اعلام کرده:

«ما تصمیم گرفتیم بجای عطسه، سرفه را شبیه‌سازی کنیم چرا که عطسه کمتر رخ می‌دهد. سرفه و مخصوصا سرفه ملایم در میان افراد رایج‌تر است، بنابراین سرفه ملایم را شبیه‌سازی کردیم.»

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که قطرات ناشی از سرفه‌های ملایم تا فاصله ۱.۸ متری روی زمین قرار می‌گیرند، البته در این شرایط باد وجود ندارد. اگر باد تنها با سرعت ۴ کیلومتر بر ساعت شروع به وزیدن کند، قطرات تنها پس از ۲ ثانیه به فاصله ۱.۸ متری می‌رسند. اگر سرعت باد به ۱۵ کیلومتر بر ساعت برسد، قطرات می‌توانند در زمان ۱.۶ ثانیه فاصله‌ای برابر با ۶ متر را طی کنند.

در حالی که بسیاری از دانشمندان به انتقال ویروس کرونا توسط قطرات ناشی از سرفه و عطسه اشاره می‌کنند، دریکاکیس خبر از این می‌دهد که هنوز میزان ویروس و همچنین فاصله برای ابتلا به این بیماری مشخص نشده است. در حالی که قطرات با وزش باد می‌توانند فاصله دورتری را طی کنند، اما میزان آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند، با این وجود شاید بهتر باشد فاصله‌گذاری اجتماعی را افزایش دهیم و بیش از ۱.۸ متر از یکدیگر فاصله بگیریم.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا