به خاصیت ضد عفونی کننده صابون ها اعتماد نکنید

امروزه استفاده از مواد شوینده و صابون ها ، به جزئی تفکیک ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است و بسیاری از مردم با اعتماد با خاصیت ضد عفونی کننده صابون ها ، با خیال راحت از این محصولات استفاده می کنند . متاسفانه پژوهش های جدید نشان می دهد که باید در این مساله تجدید نظر کرده و با احتیاط بیشتری نسبت به ضد عفونی کردن دست ها در مواقع مورد نیاز اقدام کرد . هنوز به درستی مشخص نیست که چرا بسیاری از شرکت های تولید کننده مایحتاج عمومی و مورد استفاده روزمره زندگی مردم ، در جلب اعتماد مشتریان شکست می خورند . در باور عمومی مردم ، صابون ها دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بوده و این موضوع  در بسیاری از تبلیغات تجاری محصولات برخی از کارخانه های تولید صابون و شوینده ها نیز دیده می شد . به تازگی یک مجموعه از پژوهشگران در کشور هندوستان به بررسی و مطالعه این محصولات پرداخته و آن ها را در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

در این آزمایش ها ، بیش از یازده صابون ساخته شده توسط شرکت های مشهور تولید کننده مواد شوینده مورد آزمایش قرار گرفت . لازم به توضیح است که این نمونه برداری ها به سفارش سازمان غذا و داروی کشور هندوستان انجام شده و آزمایش های مرتبط با آن از زمستان سال گذشته میلادی آغاز شده بود . بر اساس این گزارش تمامی ده نوع صابون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده ، در تست های مربوط به ضد عفونی کردن کامل ، ناموفق بوده و این موضوع علی رغم اطلاعات درج شده روی بسته بندی آن ها بوده است . این موضوع تنها منحصر به خواص شیمیائی صابون های فوق نبوده و حتی در میزان وزن و محتویات این صابون ها نیز تفاوت هائی با رقم درج شده روی بسته بندی مشاهده می شد . برای نمونه در صابون های مشهور دتول ، علاوه بر اینکه مشخص شد بر خلاف ادعای این شرکت مبنی بر قابلیت ضد عفونی کنندگی بالای این محصولات ، این موضوع صحت ندارد بلکه بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی هندوستان وزن این صابون ها 117 گرم است در حالی که روی بسته بندی آن رقم 125 گرم عنوان شده است .

موضوع قابل تامل در این آزمایش ها ، مشخص شدن این موضوع بود که صابون های مورد بررسی قرار گرفته در بسیاری از زمینه ها فاقد شرایطی بودند که برای صدور گواهی استاندارد مورد نیاز است .