مطالعه ژنتیکی انسان 8 هزار و 500 ساله در امریکا

اسک ویلرسف (Eske Willerslev) ازپژوهشگران  دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک با همکاری  مورتن راسموسن (Morten Rasmussen) از دانشگاه استنفورد (Stanford University) ایالات متحده امریکا با توجه به تجزیه و تحلیل های دی ان ای که بر روی اسکلت انسان کنویک (Kennewick Man) انجام داده اند ، نشان می دهند که این انسان از نظر ژنتیکی بیشتر به بومیان امریکا شباهت دارد تا دیگر اقوام انسانی در سطح جهان .

قابل ذکر است که انسان کنویک (Kennewick Man) در سال 1996 میلادی در امتداد سواحل رودخانه کلمبیا در واشنگتن کشف شده است . بررسی های اولیه نشان داده بود که این اسکلت متعلق به 8 هزار و پانصد سال پیش بوده و محققان تصور می کردند که یکی از انسان های باستان بوده چرا که با توجه داده های کالبد شناسی به مردم بومی ژاپن و یا اهالی جزایر پلینزی (Polynesian) شباهت داشته اند .

مورتن راسموسن در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد : " اگر چه وضعیت ظاهری و بیرونی اسکلت این انسان کنویک تا حدی دست نخورده و سالم بود اما نمونه دی ان ای آن بسیار منحط شده و تحت تاثیر دی ان ای باکتری های خاک و دیگر منابع زیست محیطی قرار گرفته بود . "

این پژوهشگر  در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : " ما با به کار گیری جدیدترین روش های علمی ، با مواد بسیار محدودی که در دسترس داشتیم ،  موفق به  بدست آوردن همه اطلاعاتی قابل دریافت از استخوان این انسان شدیم " .

علاوه بر موارد فوق ، پژوهش ها و مطالعات انجام شده  نشان می دهند که انسان کنویک در میان بومیان امریکا که در یک دوره به سر می بردند ، بیشتر به قبیله های سرخ پوست هم پیمان Colville Reservation که در ایالت واشنگتن امریکا واقع شده بودند ، نزدیک هستند .