استخرهای سرپوشیده جان افراد را تهدید می کند

از شروع همه‌گیری ویروس کرونا و ابتلای انسان‌ها به بیماری کووید 19، در بسیاری از کشورها  هرگونه تجمع و فعالیت همگانی تقریباً ممنوع یا محدودشده است. یکی از تفریحات و ورزش‌هایی که به علت این شیوع ممنوع اعلام شد، شنا و استفاده از تجهیزات جانبی استخرها بوده است.

بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌های محققان مشخص‌شده است که احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق استخر و شنا بسیار کم است بااین‌حال به گفته ارنست بلچلی (Ernest Blatchley)، استاد مهندسی محیط‌زیست از دانشگاه پوردو (Purdue) در غرب لافایت ایالات‌متحده آمریکا، استخرهای سرپوشیده می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند چراکه در این‌گونه استخرها، هوا نامناسب بوده و گردش هوا امکان‌پذیر نیست و علاوه بر آن در همه استخرها باید سطوح آلوده مانند نرده‌های دستی مرتب ضدعفونی شوند.

به‌طورکلی راهنمایی عمومی در طرز صحیح استفاده و  نگهداری از استخرها این‌گونه است که برای ضدعفونی کردن باید غلظت کلر بین 1 تا 5 میلی‌گرم در لیتر باشد. اگر آب استخر این غلظت را داشته باشد، احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس‌های کرونای جدید بتوانند در این آب دوام بیاورند. البته سر باز بودن استخرها نیز اهمیت دارند چراکه هوای تازه در آن ها به‌خوبی قابل‌جابه‌جایی هستند.

پروفسور بلچلی در مورد نحوه واکنش کلر در استخرهای شنا با آلاینده‌هایی مانند مایعات بدن انسان، داروها و محصولات مراقبت شخصی تخصص دارد. او در توضیحات مرتبط با این موضوع اظهار داشت: داده‌هایی در نحوه واکنش ویروس کرونا در محیط کلری وجود ندارد اما ما می‌دانیم که کلر به‌طور مؤثری ویروس‌های مشابه را غیرفعال می‌کند.

به‌طورکلی راهنمایی عمومی در طرز صحیح استفاده و  نگهداری از استخرها این‌گونه است که برای ضدعفونی کردن باید غلظت کلر بین 1 تا 5 میلی‌گرم در لیتر باشد. اگر آب استخر این غلظت را داشته باشد، احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس‌های کرونای جدید بتوانند در این آب دوام بیاورند. البته سر باز بودن استخرها نیز اهمیت دارند چراکه هوای تازه در این استخرها به‌خوبی قابل‌جابه‌جایی هستند.

ازآن‌جهت که استخرهای سرپوشیده مانند سایر فضاهای داخلی نمی‌توانند هوای تازه را به‌خوبی جایگزین هوای داخل محیط استخر کنند، خطرات ابتلا به ویروس کرونا، شناگران را تهدید خواهد کرد.

پروفسور بلچلی بیش از 20 سال است که در مورد تصفیه آب و مواد شیمیایی که در استخرها به کار می‌رود، تحقیق و مطالعه می‌کند. او معتقد است که در استخرها آب، شناگران را تهدید نخواهد کرد بلکه هوای نامطبوع و سطوح و تجهیزات آلوده استخر است که می‌تواند برای افراد و شناگران خطرساز باشد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا