با ۱۰ گربه سان ایرانی آشنا شوید!

بزرگترین باقی مانده این گربه سانان پلنگ ایرانی و کوچکترین آنها گربه شنی است. باید بدانید که می توان با تخریب زیستگاه ها، شکار تفریحی، کمبود طعمه، دامپروری و کشاورزی باعث کاهش گونه های زیستی شد. در ادامه به اختصار به معرفی این ۱۰ گربه سان خواهیم پرداخت.

۱- شیر ایرانی (شیر آسیایی): سلطان منقرض شده طبیعت ایران، شیر ایرانی است که آخرین بار در سال ۱۳۲۱ در نزدیکی شهر دزفول مشاهده شد. این حیوان غول‌آساترین گربه سان ایرانی بود که به علت تخریب و اشغال زیستگاه‌ و شکار به دست شاهزادگان سلسله قاجار به تاریخ پیوست.

۲- ببر مازندران (ببر هیرکانی): آخرین ببر مازنداران (ببر هیرکانی یا شیر سرخ) در سال ۱۳۳۷ در منطقه ای که اکنون پارک ملی گلستان نامیده می شود شکار و برای همیشه صدای غرش او از جغرافیای ایران زمین خاموش شد.

۳- پلنگ ایرانی: پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین زیرگونه نژاد پلنگ در جهان و بزرگ‌ترین گونه گربه‌سان زنده ایران است که کمتر از ۵۰۰ قلاده از آن باقی مانده است.

۴- یوزپلنگ ایرانی (یوزپلنگ آسیایی): سلبریتی گربه سانان ایرانی را بدون شک می توان یوزپلنگ ایرانی نامید که هم اکنون تعداد آن انگشت شمار بوده و به شدت در خطر انقراض قرار دارد.

۵- سیاه گوش: یکی دیگر از زیبایی های تنوع زیستی طبیعت ایران، گربه سانی با وزن ۱۸ تا ۳۸ کیلوگرم بنام سیاه گوش است که طول بدنش به ۸۰ تا۱۳۰ سانتی‌متر و ارتفاعش به۵۰ تا ۷۵ سانتی‌متر می رسد. متأسفانه امروزه از جمعیت سیاه گوش ها اطلاعات زیادی در دست نیست.

۶- کاراکال: این گربه سان خوش هیکل دارای اندامی کشیده می باشد و وزنش به ۱۶ الی۲۰ کیلوگرم می رسد. کاراکال ها علاوه بر داشتن خلق و خوی پرخاشگر، استعداد بسیاری برای دست آموز شدن دارند. جمعیت این حیوان در ایران به شدت کاهش پیدا کرده و روز به روز نسل آن در خطر انقراض قرار دارد.

۷- گربه جنگلی: گربه سانی که اخیراً در لرستان مشاهده شده و جزوی از سرمایه ارزشمند تنوع زیستی ایران به شمار می آید، گربه جنگلی نام دارد. فعالیت این گربه ها معمولاً اوایل شب و صبح زود بوده و به خاطر داشتن مهارت شنا، گاهی برای گرفتن ماهی به آب شیرجه می زنند.

۸- گربه پالاس: گربه پالاس به عنوان نادرترین گربه سان ایران،  همانند گربه معمولی بوده ولی بدنش نسبتاً درشت تر و عریض تر می باشد.

۹- گربه شنی: گربه شنی کم جثه ترین گونه گربه سان ایران می باشد که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این حیوان در تپه های شنی و نواحی خشکِ بالای ۵۱ درجه سانتی‌گراد، زندگی می کند. ‌

۱۰- گربه وحشی: یکی از زیبایی های تنوع زیستی ایران زمین، وجود گونه ای بنام گربه وحشی می باشد که در طبیعت با طرح و رنگ های متنوعی مشاهده شده است. این گربه از نسل گربه های اهلی بوده و همانند آنان میو میو می کند ولی جثه ای بزرگتر از آنها دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا