دانش تولید نانو پوشش ضدویروس برای سطوح حاصل شد

دکتر«مهدی رئوفی»در گفت و گو با با ایرنا افزود: این نانو پوشش به ‌صورت مایع روی سطوح لایه نشانی شده و پس از گذشت ۲۴ ساعت باعث پاکیزگی سطح نسبت به ویروس می‌شود و تاثیر آن تا سه ماه  ماندگار است.

وی اظهار داشت: خاصیت این نانو پوشش به‌گونه‌ای است که می‌تواند در حوزه پیشگیری از انتقال ویروس‌ها به ویژه کووید۱۹ و آنفلوآنزا نقش‌آفرینی کند چرا که یکی از بزرگترین عوامل انتشار و انتقال ویروس‌ها سطوح، اشیا، دیوارها، کف ساختمان‌ها، میزهای خدمت، عابربانک‌ها، رایانه و ملزومات آن، اتوبوس و تجهیرات عمومی در متروها، مراکز تفریحی و تجاری، بیمارستان‌ها، آشپزخانه، رستوران‌ها است  و فرآیند فتوکاتالیستی ناشی از استفاده این نانو پوشش راهی اصولی در مهار این معضل است.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک گفت: فرآیند فتوکاتالیستی نوعی فرآیند اکسایش پیشرفته است که در آن یک اکسیدانت یا کاتالیست در حضور و یا حتی نبود تابش فرابنفش برای تخریب مواد آلی به کار می‌رود در این فرآیند انرژی نور الکترون باند ظرفیت را برانگیخته و به باند هدایت انتقال می‌دهد و با انجام مجموعه‌ای از واکنش‌ها منجر به تشکیل رادیکال‌های هیدروکسیل می‌شود که این رادیکال‌ها به‌دلیل داشتن پتانسیل بالا با حمله به اکثر ترکیبات آلی از جمله غشا ویروس‌ها، موجب اکسایش آن‌ها می‌شوند.

دکتر رئوفی افزود: با جذب اشعه نور از سوی نانو پوشش قرار گرفته بر سطوح، مواد فتوکالیست موجود درآن فعال شده و توانایی از بین بردن آلاینده‌ها و مولکول‌های آلی را دارد و ویروس‌هایی چون کرونا و آنفلوآنزا که دارای غشاء آلی هستند با بودن لایه‌ای از این نانوپوشش روی اشیا غیرفعال می‌شوند.

وی گفت: این پوشش نانو شفاف و حاوی ذرات ۳۰ تا ۵۰ نانومتری است و حلال آن آب و اِتانول بوده و ضخامت پوشش بر روی سطوح در نهایت۱۰ تا ۱۰۰ نانومتر است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک افزود: این نانو پوشش مقاومت مکانیکی خوبی دارد و نسبت به اشعه  UVمقاوم است.

دکتر رئوفی بیان کرد: نانو پوشش ضدویروس هیچ‌گونه بوی نامطبوع ندارد و سازگار با محیط زیست می‌باشد و به سرعت پس از قرار گرفتن روی هر سطحی خشک شده و قابلیت اجرای سریع آن بر سطوح غیرجذبی مثل شیشه، کاشی، سرامیک، فلزات، پلاستیک  و همچنین سطوح جذبی مثل پارچه، البسه، چوب، ام دی اف از ویژگی‌های خاص آن است.

وی بیان کرد: این نانوپوشش قابلیت استفاده در سطوح داخلی ساختمان‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی، شیرآلات بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی، مطب‌ها و سایر اماکن عمومی که در معرض ویروس‌ها هستند را دارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان مرکزی اظهار داشت: نمونه‌ اولیه این طرح در سطح محدود موفقیت‌آمیز بود و این پژوهش  برای گرفتن مجوز تولید به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شده و در دست بررسی است.

دکتر رئوفی افزود: این پژوهش به همت «حسین نجف‌خانی» دانش آموخته مقطع ارشد دانشگاه صنعتی شریف و «مهدی رئوفی» در مدت ۶ ماه انجام شده است که فرآیند تحقیقات آن ۸۵۰ میلیون ریال هزینه در برداشته است.

وی با بیان اینکه ثبت این محصول نانو در  اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی ایران اختراعات در حال انجام است، گفت: آزمایشگاه زیست محصول پرشین، آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو در تهران آزمایش‌های اولیه برای تایید این محصول نانو را انجام داده و اقدامات تکمیلی در دست انجام است.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا