توالی‌دادن ژنوم کامل ای‌کولای با فناوری به اندازه کف دست

به گزارش ایسنا، این محققان با استفاده از نوعی توالی‌دهنده ژنوم موسوم به MinIONTM که توسط شرکت فناوری‌هایOxford Nanopore در انگلستان ارائه شده، ژنوم باکتری ای‌کولای را به طور کامل توالی دادند.

این موفقیت، قابلیت ابزار مزبور و استفاده از آن برای توالی‌دادن ژنوم موجودات زنده پیچیده‌تر و در نهایت انسان را نشان می‌دهد.

ابزار MinIONTM چندین برابر کوچک‌تر از توالی‌دهنده‌های معمولی است و با استفاده از یک کابل یو‌اس‌بی به یک لپ‌تاپ متصل می‌شود.

با استفاده از سیستم مزبور، دانشمندان قادر به ارائه راهکارهایی برای بازسازی توالی ژنوم کامل هستند.

در حالی که توالی‌دهندگان استاندارد یا داده‌های زیادی تولید می‌کنند یا داده‌های طولانی ژنوم را برای کامل‌کردن بازسازی آن ارائه می‌دهند، ابزار جدید قادر است هر دوی این فعالیت‌ها را انجام دهد.

اندازه کوچک MinIONTM به معنای اشغال‌کردن فضای کمتر و توالی‌دادن نمونه‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تر است.

یکی از نقطه‌ضعف‌های فناوری ارائه‌شده این است که خوانش‌های منفردی که تولید می‌کند، در حال حاضر در مقایسه با خوانش‌های ابزارهای بزرگ‌تر، از دقت کمتری برخوردار است و ابزارهای بیوانفورماتیک قوی برای رفع‌کردن این اشتباهات لازم‌اند. شیوه‌هایی که دانشمندان در تحقیق جدید ارائه داده‌اند، قادر به غلبه‌ بر این اشتباهات و محاسبه توالی نهایی دقیق‌تری هستند.

می‌توان روزی از این فناوری برای توالی‌دادن ژنوم‌های تومور استفاده کرد و ماهیت قابل‌حمل بودن این ابزار، امکان دسترس‌پذیری بیشتر توالی‌دادن را فراهم می‌کند؛ این ابداع همچنین امکان تشخیص‌های شخصی‌شده و درمان بیماران بیشتر را مهیا می‌کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Methods ارائه شد.