انتقال پرتوهای انرژی خورشیدی از فضا به زمین

برای این کار ابزاری توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ارتش آمریکا موسوم به PRAM ساخته شده و به خارج از جو زمین منتقل شده است.

انتقال پرتوهای خورشیدی از فضا به زمین ایده تازه ای نیست و به طور جدی از دهه ۵۰ میلادی مطرح شده است. اما PRAM کاربردهای گسترده‌ای دارد و مبتنی بر طراحی صفحات خورشیدی پیشرفته‌ای است که برای ذخیره سازی و انتقال انرژی خورشیدی به زمین با مشکلاتی مانند تاریک شدن هوا، وقوع توفان و گرد و غبار، تغییر زاویه تابش نور خورشید و کم شدن قابلیت دریافت و ذخیره سازی انرژی خورشید مواجه نیستند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که نور خورشید بعد از گذر از جو زمین فیلتر شده و بسیاری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را از دست می‌دهد. لذا دریافت و ذخیره سازی نور خورشید در فضا و انتقال آن به زمین به صورت فیلتر نشده و ۲۴ ساعته برای تولید برق مزایای زیادی خواهد داشت.

PRAM دارای یک ماژول ۳۰ سانتیمتر مربعی از صفحات خورشیدی و سیستم انتقال امواج میکروویو است که با انجام آزمایشاتی طی ماه‌های آینده کارآیی آن به منظور دریافت، ذخیره سازی و انتقال انرژی خورشیدی مشخص خواهد شد. از این طریق می‌توان برای تأمین مطمئن برق پایگاه‌های نظامی، شهرها و روستاهای دورافتاده و نیز مناطق فاجعه زده پس از وقوع بحران‌های طبیعی استفاده کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا