فرآوری، بلای جان غذاهای فیبردار

دیابت نوع دو، بیماری آزاردهنده‌ای است که در برخی نقاط جهان حالتی اپیدمیک پیدا کرده است. این بیماری نه‌تنها موجب پیدایش مشکلات پیچیده پزشکی در دنیا گردیده است، بلکه اخیراً مشخص شده که خطر و ریسک مرگ در صورت ابتلا به بیماری جدید کووید-19 را نیز بالا می‌برد.

اما اخیراً نتایج دو تحقیق جدید انجام‌شده توسط محققان دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند نشان داده است که گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند امید به زندگی را در چنین بیمارانی افزایش دهد، به شرطی که این غذاها فرآوری نشده باشند. چراکه در غیر این صورت، تأثیر مثبت آن‌ها تا حد زیادی از بین می‌رود.

مجریان یکی از این تحقیقات که 8300 فرد بالغ مبتلابه دیابت نوع 1 و 2 در آن مشارکت داشته و نتیجه فوق را نشان داده‌اند، می‌گویند: «مصرف 35 گرم فیبر در روز می‌تواند تا 35 درصد ریسک مرگ زودهنگام را کاهش دهد. این فیبر می‌تواند از غلات، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌های مختلف به دست آید».

بر اساس این نتایج، آن‌ها اظهار داشته‌اند: «اگر تاکنون از نان تهیه‌شده از آرد سفید تصفیه‌شده استفاده می‌کردید، حالا آرد کامل سبوس‌دار را امتحان کنید. از برنج و پاستای قهوه‌ای استفاده کنید و به غذاهای خود، حبوبات را اضافه کنید. همچنین بهتر است با غذای اصلی خود، سبزی‌های مختلف را به‌صورت تازه و یا حتی فریزشده و کنسرو شده (البته با سدیم کم) مصرف کنید»

در یک پژوهش دیگر، دانشمندان 42 آزمایش مختلف را روی 1789 فرد مبتلابه پیش دیابت، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 انجام دادند. برای این افراد از غذاهای تهیه‌شده از غلات کامل و فیبر برای حداقل 6 هفته استفاده شد. آن‌ها مشاهده کردند که چنین اقدامی، به کاهش سطح قند و کلسترول خون و همچنین کاهش وزن منجر می‌شود.

به گفته این محققان، «این تحقیقات که پیشینه‌ای چهل‌ساله دارد، نشان می‌دهند که نقش رعایت چنین رژیمی از غذاهای مفید، می‌تواند به‌اندازه استفاده از انواع دارو مفید باشد».

اما با تمام فوایدی که غذاهای فیبردار می‌توانند برای عموم افراد بالاخص افراد مبتلابه دیابت داشته باشند، تحقیق دانشمندان فوق نشان داده است که هرگونه انجام فرآوری نظیر آسیاب کردن، نه‌تنها از فواید این غذاها می‌کاهد، بلکه می‌تواند به نتایجی معکوس منجر شود.

این نتایج که بار دیگر به‌صورت علمی، بر تغییر رژیم غذایی به‌سوی استفاده از فیبر بیشتر ناشی از غلات، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌های تازه تأکید کرده‌اند، در نشریات معتبر Diabetes Care و Plos Medicine منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فیبرهای غذاها از اهمیت به سزایی در سلامتی برخوردار هستند چرا باید آنها را با دستکاری ازبین برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا