رونق زیست‌فناوری پزشکی با فعالیت ۶ شتاب‌دهنده

زیست‌فناوری جزء علومی است که مدام تغییر، تحول و پیشرفت را تجربه می‌کند. این رشته همه فن حریف شاخه‌های علمی زیادی را در دل خود جای داده و به نوعی می‌توان گفت علمی است برای بالا بردن کیفیت زندگی بر روی کره زمین. یکی از حوزه‌هایی که سر و کار زیادی با زیست‌فناوری دارد حوزه پزشکی و درمان است. زیست‌فناوری پزشکی در ایران هم زیست‌بومی دارد که برای توسعه این حوزه علمی پرکاربرد تلاش می‌کند.

زیست فناوری در علوم پزشکی و دارویی، موضوعات بسیار گسترده‌ای مانند ابداع روش‌های کاملا جدید برای «تشخیص مولکولی مکانیسم‌های بیماری‌زایی و گشایش سرفصل جدیدی به نام پزشکی مولکولی»، «امکان تشخیص پیش از تولد بیماری‌ها و پس از آن»، «ژن‌درمانی و کنار گذاشتن (نسبی) برخورد معلولی با بیمار و بیماری»، «تولید داروها و واکسن‌های نوترکیب و جدید»، «ساخت کیت‌های تشخیصی»، «ایجاد میکروارگانیسم‌های دستکاری شده برای کاربردهای خاص»، «تولید پادتن‌های تک‌دودمانی (منوکلونال)» و غیره را در بر می‌گیرد.

این علم پیچیده و کاربردی در ایران با تلاش بازیگران این حوزه مسیر پیشرفت را در پیش گرفته است. مسیری که با حضور دانش‌بنیان‌ها و شتاب‌دهنده‌ها حرکتی شتابان به خود گرفته و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این تلاش دسته جمعی به عنوان یکی از پیشروان این حوزه با حمایت از شکل گیری ۶ شتاب‌دهنده، مسیر حرکت فعالان این عرصه علمی را هموارتر کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا