ایجاد شبکه علمی مهمترین دستاورد کرسی یونسکو در دانشگاه تهران

عبدالمجید اسکندری امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص دستاوردهای کرسی‌های یونسکو در دانشگاه تهران از زمان تشکیل آن افزود: گزارش همه کرسی‌ها از سال‌های گذشته تا کنون موجود است ولی اکنون به این گزارش های دسترسی ندارم. با این حال برگزاری کارگاه‌های علمی و ایجاد شبکه علمی برای انتقال دانش و ظرفیت سازی برای دیگر دانشگاه‌ها مهمترین دستاوردهای کرسی‌های یونسکو دانشگاه تهران است.

وی افزود: به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا مشخص شد که تمام جامعه علمی دنیا می‌تواند یافته های علمی خود را در این باره به اشتراک بگذارند. البته همانطور که مطلع هستید آمریکا از سال ۲۰۱۸کمک های مالی خود را به یونسکو قطع کرده است. اما دانشمندان آن ارتباط علمی خود را با یکدیگر و دیگر نهادهای علمی و دانشگاهی حفظ کردند.

مدیرکل روابط بین الملل دانشگاه تهران درباره اینکه این دانشگاه در بخش مسوولیت پذیری اجتماعی چه فعالیت‌های انجام داده است؟ تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا موضوع آسیب‌هایی که به خانواده‌ها و معیشت آنها وارد شد، همچنین شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه‌ها در این زمان تلاش می‌کنند از همه ظرفیت‌های خود برای حل این بحران استفاده کنند.

اسکندری ادامه داد: دانشگاه تهران پیش از این در زمینه گزارش از علل سیل، زلزله و پرورش دانشجویان کارآفرین و غیره به خوبی مسوولیت پذیری اجتماعی خود را نشان داده است. ولی در بخش کرسی دانشگاهی باید دانشگاه‌ها و موسسات علمی حمایت شوند.

وی ادامه داد: کرسی یونسکو در ۱۳۰ کشور جهان فعال است و پذیرش افراد در کرسی‌های جدید به سختی صورت می‌گیرد. از طرفی زمانی که دانشگاه‌ها از نظر موسسات و مراکز علمی جهانی رتبه‌بندی می‌شوند، بسیار مهم است که چقدر این مراکزعلمی و دانشگاهی در مجامع بین المللی فعال هستند.

مدیرکل روابط بین الملل دانشگاه تهران درباره تاریخچه تشکیل یونسکو و کرسی‌های دانشگاهی آن در ایران توضیح داد: در سال ۱۹۹۲ میلادی در سازمان ملل تشکیل یونسکو با هدف پژوهش و توسعه آموزش عالی و فراهم شدن همکاری‌های بین دانشگاهی تشکیل شد و تا امروز حدود ۷۳۶ کرسی از بین ۱۷۰ کشور جهان را گردآوری کرده است.

اسکندری درباره چگونگی گرفتن کرسی یونسکو توسط دانشگاه‌ها نیز اظهارداشت:‌ استادی که متقاضی گرفتن کرسی بین المللی است باید با تجربه و متخصص باشد تا پس از تصویب پیشنهاد او توسط دانشگاه و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، این پیشنهاد به دفتر اصلی مستقر در پاریس منتقل شود. حال اگر یونسکو صلاحیت دانشگاه و سطح علمی استاد مربوطه را تایید کند، در این صورت کرسی در تمام دنیا در اختیار آن استاد خواهد بود.

بیشترین کرسی یونسکو دانشگاه‌های کشور برای دانشگاه تهران است

وی ادامه داد:‌ هدف یونسکو ظرفیت سازی و تبادلات دانشگاهی است تا بین کشورهای عضو، تبادل علم، گسترش دانش، رفع فقر با استفاده ازعلم،‌ توسعه پایدار و گفت وگوی بین فرهنگی صورت گرفته و کارهای تحقیقاتی به سرانجام برسد. در خردادماه سال ۱۳۸۸ نیز کرسی یونسکو دانشگاه تهران شکل گرفت و صاحب ۷ کرسی از ۱۷ کرسی موجود در بین دانشگاه‌های کشور شد.

مدیرکل روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: کرس‌های حوزه‌های مهندسی،‌ بازیافت آب، تحقیقات بین رشته‌ای دیابت،‌ کارآفرینی،‌ فرهنگ و فضای مجازی، سلامت اجتماعی و توسعه، معماری اسلامی و گفت و گویی بین فرهنگ ۷ کرسی دانشگاه تهران از ۱۷ کرسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی یونسکو درایران است.

وی با بیان اینکه افراد صاحب کرسی از حقوق مادی برخوردار نیستند، گفت: به عنوان مثال صاحب کرسی دیابت در منطقه از منافع مالی برخوردار نیست اما پژوهشگران از طریق صاحب کرسی می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی و طرح‌های پژوهشی خود را ارایه دهند.

وی درباره اینکه آیا کرسی‌های یونسکو دانشگاه تهران درباره کرونا فعالیتی انجام می‌دهند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: دکتر موسوی موحدی صاحب کرسی دیابت در ایران معتقد است که دیابت مادر همه بیماریها است و حتی انسان به دلیل استرس دیابت می‌گیرد. همچنین پروژه‌های فرعی دیگر در حال توسط کرسی‌های یونسکو ایران در حال انجام است ولی در خصوص کویید ۱۹ کاری انجام نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا