سازمان میراث فرهنگی از نظر اقتصادی وضعیت شفافی نداشته است

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی در گفت وگو با سیناپرس گفت:مهم ترین اتفاق برای میراث فرهنگی کشور در مجلس دهم رخ داد و آن تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بود که در بسیاری از مناسبات میراث فرهنگی کشور تغییرات اساسی ایجاد کرد.

از سوی دیگر در مجلس دهم طرحی در صحن مجلس درباره ترمیم بافت تاریخی شهرها مطرح شد که علی رغم اینکه مخالفان زیادی داشت اما در نهایت مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.هرچند  در شرایط کنونی میراث فرهنگی کشور تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و به همین دلیل باید در مجلس آینده اثرات کرونا بر میراث فرهنگی به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و برای چالش های آن راه حل پیدا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایلی که مجلس تصمیم گرفت سازمان میراث فرهنگی را به وزارتخانه تبدیل کند تأکید روی بخش های غیر نفتی و تقویت زیرساخت های این بخش ها به خصوص میراث فرهنگی و گردشگری بود.

وی تاکید کرد: در این زمینه گردشگری فرهنگی،تاریخی و مذهبی مورد نظر بود.از سوی دیگر از ابتدای ورود من به مجلس این موضوع همواره در مورد سازمان میراث فرهنگی مطرح بود که این سازمان از نظر اقتصادی و مالی وضعیت شفافی ندارد.به همین دلیل اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل می گردید، شرایط برای نظارت مجلس روی آن بیشتر از گذشته می شد و مجلس می توانست مسوولان وزارتخانه را موظف به پاسخگویی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم تصریح کرد: مجلس دهم تلاش زیادی برای حل مشکلات میراث فرهنگی و گردشگری انجام داد و امید است مجلس یازدهم نیز به صورت جدی به این موضوع ورود کند.  به هر حال شرایط کشور و به خصوص میراث فرهنگی و گردشگری تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و به همین دلیل مجلس یازدهم باید تلاش بیشتری برای کاهش آسیب های این حوزه انجام بدهد.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در همه کشورهای جهان رخ داده و کشورهای مختلف جهان که درگیر بیماری کرونا بوده اند در تلاش هستند تدابیر جدیدی برای رونق دوباره میراث فرهنگی و به خصوص گردشگری فراهم کنند.

به گزارش سیناپرس، سیاوشی خاطرنشان کرد: تحریم ها میراث فرهنگی و گردشگری کشور را تحت تأثیر قرار داد و ما با چالش های جدی در این زمینه مواجه هستیم. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا شرایط نسبت به گذشته با چالش های بیشتری همراه بود. به عنوان مثال در شرایط کنونی اغلب پروازها لغو شده وموضوع توریست و توریست پذیری به صورت جدی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است.

این وضعیت در داخل کشور نیز وجود داشته و اغلب تورهای ایران گردی لغو شده است.به نظر می رسد این شرایط تا مدت طولانی نیز وجود خواهد داشت. به همین دلیل باید برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود که در این زمینه تعامل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با مجلس شورای اسلامی ضروری خواهد بود.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این هم بخشی از اقتصاد کشور ماست و مهمه .چه باید کرد نمیشه دست رو دست گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا