ترویج دوچرخه سواری در روزهای کرونایی

چراکه، با این روش افراد می توانند به دور از تماس با سایران در وسایل حمل و نقل عمومی، خود را از انزوا و قرنطینه خانگی برهانند.

حال که در سراسر جهان بسیاری از محدودیت ها برداشته شده و ادارات و سازمان ها کار خود را از سر گرفته اند، قرنطینه خانگی نیز معنای خود را از دست داده و بسیاری از افراد مجبورند در خارج از خانه به تردد بپردازند. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که با توجه به امکان شیوع بالای کووید-۱۹ افراد چگونه می‌توانند ضمن حضور در اجتماع از خود در برابر این بیماری محافظت کنند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، دوچرخه‌سواری یکی از گزینه‌های مناسب برای تردد در شهر است. به گونه ای که می‌توان از این وسیله برای طی مسافت‌های تا ۵۰ کیلومتر استفاده کرد.

این روش سالهاست که در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد و در این روزهای کرونایی می تواند در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته و به یک فرهنگ تبدیل شود؛ با این روش در شرایط کنونی افراد می توانند خود را از انزوای خانه نجات دهند و ضمن اینکه هوایی تازه می کنند، به فعالیت های اجتماعی خود برسند. از سوی دیگر، مطمئن باشند که با کسی تماس مستقیمی ندارند و از خود در برابر ابتلا به کرونا محافظت می کنند.

نکته جالب توجه این است که حتی در اوج محدودیت های مربوط به کرونا تاکنون تردد از طریق دوچرخه در زمره محدودیت‌ها اعمال نشده است. باتوجه به اینکه این روش تردد در کشور انگلستان به صورت یک فرهنگ درآمده است، در ایام کرونا نیز رئیس کل اداره دوچرخه‌سواری بریتانیا از وزیر حمل و نقل کشور خواسته برای مهار ویروس کرونا استفاده از دوچرخه را در لیست اقدامات خود برای مهار کرونا قرار دهد.

مقامات رسمی کلمبیا هم به دلیل لزوم توجه به فعالیت جسمی افراد در روزهای کرونایی این مقوله را در زمره اقدامات خود قرار داده اند. ضمن اینکه، در ماه های اخیر بسیاری از کشورها نیز در حال اتخاذ تصمیمات جدید در رابطه با ترویج دوچرخه سواری هستند، اهمیت این موضوع تا آنجاست که ممکن است در برخی از کشورها این مقوله به صورت قانون دربیاید.

 در کشور ما هم به تازگی بخشنامه ای از سوی وزارت کشور منتشر شده مبنی بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و ایجاد نگرانی هایی که پیرامون رفت و آمدها و جابه جایی ها در این رابطه وجود دارد، از آنجاکه براساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی یکی از اقدامات اساسی برای جابه جایی های ضروری در راستای فاصله گذاری اجتماعی پیاده روی و تردد با دوچرخه است، این موضوع در بسیاری از کشورها مدنظر قرار گرفته است.

از این رو، در راستای کاهش نگرانی ها و رعایت بهداشت عمومی پویش ملی حمل و نقل پاک در شهرهای کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این اتفاق خوبی است که قرار است در کشور اجرا شود، اما توجه به این موضوع ضروری است که پیاده سازی آن مستلزم تخصیص بودجه به این حوزه و تامین زیرساخت های مربوط به آن است. به بیان دیگر، اختصاص مکان هایی در شهر به دوچرخه‌سواری و جلوگیری از ورود خودروها به این محل ها از جمله اقداماتی است که باید برای تحقق این امر مورد توجه قرار گیرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا