هفته ملی بدون دخانیات

  •  هفته ملی بدون دخانیات

شعار ملی امسال محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا است. عناوین زیر به عنوان روزشمار هفته ملی بدون دخانیات که مقرر است از 6 تا 12 خرداد ماه برگزارشود، در نظر گرفته شده است:

1. سه شنبه ششم خرداد ماه  مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس

2. چهارشنبه هفتم خردادماه  ترک دخانیات یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس

3. پنجشنبه هشتم خردادماه محصولات نوپدید دخانی، گمراه کننده و اعتیاد آور

4. جمعه نهم خردادماه صنعت دخانیات، تهدیدی برای سلامت همگانی

5. شنبه دهم خردادماه اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه

6. یکشنبه یازدهم خردادماه نوجوانان و جوانان، در تیر رس صنایع دخانی

7. دوشنبه دوازدهم خردادماه  افزایش مالیات بر محصولات دخانی، راهکار جهانی کاهش مصرف

  • اولين اكتشاف نفت در ايران

در پنجم خردادماه 1287 ش برابر با 26 مي1908 م در حالي كه عمليات اكتشاف نفت به يأس تبديل شده بود، نخستين چاه نفت ايران در شهرستان مسجد سليمان از شهرهاي استان خوزستان در عمق 600 متري زمين به نفت رسيد و نفت تا ارتفاع 25 متر از سطح زمين فوران كرد. اين واقعه، باعث شد كه امپراتوري انگليس، جهت حفظ منابع نفتي، اقدام به احداث و گسترش تأسيسات عظيمِ استخراج، تصفيه، صدور نفت و توليدات نفتي در جنوب ايران نمايد. يك سال بعد ساخت پالايشگاهي در اين منطقه آغاز شد و به بنا نهادن شهر آبادان منجر گرديد و پالايشگاه آبادان، براي مدت‏هاي طولاني بزرگ‏ترين پالايشگاه جهان به شمار مي‏رفت. شهر مسجد سليمان از نظر وجود معادن و تأسيسات نفتي از اهميت بسياري برخوردار است و تاكنون بيش از 250 حلقه چاه نفت در آن حفر شده است.

  • كشف عامل بيماري مالاريا

شارل لويى آلفونْسْ لاوران، پزشكي فرانسوي بود كه پس از اخذ دكتراي خود، به خدمت نظام درآمد و به الجزاير اعزام شد. وي در آنجا فرصت مناسبي داشت تا درمورد بيماري مالاريا كه همه ساله در بسياري از نقاط جهان، جان انسان‏هاي زيادي را مي‏گرفت، تحقيقات كافي و مطالعات لازم به عمل آورد. در نتيجه در 26 مه 1880م به كشف عامل اين بيماري موفق شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا