پرورش سالاد در مریخ ممکن شد

محققان پس از ارسال موفقیت آمیز دانه های گیاهان به فضا اعلام کرده اند می توان مواد سالاد را در مریخ پرورش داد.

طی این تحقیق یک میلیون دانه شابانک همراه موشک به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد. این ماموریت در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد و تیم پیک فضانورد انگلیسی نیز از آن پشتیبانی کرد. شابانک یک گیاه خوراکی یک‌ساله و بومی مناطق مدیترانه ای و ایران است که در سالاد نیز استفاده می شود.

۶ ماه پس از آنکه دانه به زمین بازگشت، طی آزمایشی که «بنیاد باغبانی رویال» ترتیب داد، ۶۰۰ هزار کودک در سراسر انگلیس این دانه ها را کاشتند و روند رشدشان را رصد کردند.

هرچند سفر فضایی قابلیت دانه و رشد بذر را به خطر نینداخت، اما به گفته محققان قدرت جوانه زنی دانه کاهش یافته بود.

نتایج این پژوه که به تازگی در ژورنال Life منتشر شده است و محققان معتقدند این یافته ها به انسان کمک می کند امکان کشت دانه های خوراکی در ماموریت های فضای را بررسی کند.

جیک چندلر از بخش علوم زیست شناختی موسسه رویال هالوی در لندن و محقق ارشد این پژوهش می گوید: انتقال دانه های با کیفیت به فضا و فراتر از آن برای پرورش گیاهان و تغذیه فضانوردانی که به فضا و مریخ سفر می کنند، اهمیت زیادی دارد.

تحقیق ما نشان می دهد یک سفر ۶ ماهه به فضا قدرت دانه شابانک را در مقایسه با نمونه ای که در زمین بوده، کاسته است. این روند نشان می دهد سفر فضایی فرایند پیر شدن دانه را تسریع می کند.

محققان معتقدند برای حفظ کیفیت دانه ها طی سفر فضایی، باید آنها را از تاثیرات مخرب اشعه های کهکشانی و ارتعاشات مکانیکی فضاپیما دور نگه داشت.

این تحقیق نشان داد هنگامیکه دانه ها در ایستگاه فضایی بین المللی بودند در مقایسه با زمین ۱۰۰ بار بیشتر در معرض اشعه های کهکشانی بودند.