رکود خورشید عامل وقوع زمین لرزه‌های متعدد

تحقیقاتی که در این زمینه توسط ستاره شناسان امریکایی انجام شده، نشان می‌دهد، فعالیت خورشید طی سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته و بررسی فعل و انفعالات سطح خورشید کاملاً گویای این تحول است.

پژوهشگران برای توصیف این شرایط از واژه رکود خورشید استفاده کرده‌اند و می‌گویند این وضعیت که در یک قرن اخیر بی سابقه است باعث تضعیف میدان مغناطیسی خورشید شده و موجب می‌شود پرتوهای کیهانی اضافی و جدیدی وارد منظومه شمسی شوند.

در این وضعیت سلامت فضانوردان و مسافران سفرهای هوایی بیش از گذشته به خطر می‌افتد و ترکیبات شیمیایی لایه‌های بیرونی جو کره زمین نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد که به افزایش وقوع پدیده رعد و برق منجر می‌شود.

محققان ناسا می‌گویند این وضعیت قبلاً طی سال‌های ۱۷۹۰ تا ۱۸۳۰ میلادی نیز رخ داده بود که نتیجه آن سرمای شدید، کاهش تولید محصولات کشاورزی، قحطی و طغیان تعداد زیادی از آتشفشان ها بوده است. در آن دوره دمای کره زمین به مدت بیست سال تا دو درجه کاهش یافت و تولید مواد غذایی در جهان با مشکلات جدی مواجه شد.

در دهم آوریل سال ۱۸۱۵ دومین فوران آتشفشانی بزرگ جهان طی ۲۰۰۰ سال اخیر در اندونزی رخ داد که به کشته شدن ۷۱ هزار نفر منجر شد. در سال ۱۸۱۶ نیز تقریباً هیچ یک از نقاط کره زمین تابستان را تجربه نکردند و حتی در تیر ماه در برخی نقاط جهان برف بارید.