اعطای شانزدهمین جایزه ترویج علم ایران به خلاقانه ترین کوشش ها

به گزارش ایرنا از انجمن ترویج علم ایران،این جایزه به معلمان، روزنامه نگاران، نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران، مروجان علم، برنامه سازان و فعالان رسانه ای، فعالان زیست محیطی، دانشجویان، استادان دانشگاه، سیاستگذاران، سرمایه گذاران و حامیان مالی، رسانه ها، اهدا خواهد شد.

همچنین این جایزه به مدارس، نهادها، ناشران، مراکز علمی، سایت ها، کتابخانه ها، موزه ها، انجمن های علمی، فرهنگسراها، نشریات، سازمان های مردم نهاد و همه افراد حقیقی و حقوقی دیگر، اعم از انتفاعی، غیرانتفاعی، دولتی و غیر دولتی که در راه ترویج علم تلاش و کوشش کردند، اهدا می شود.

***منظور از «ترویج علم» چیست؟

داوران «جایزه ترویج علم ایران»، ترویج علم را در گسترده ترین معنای آن شامل هر کوششی می دانند که به یکی از موارد زیرپرداخته باشد:

*قابل فهم کردن مفاهیم، روش ها، دستاوردها، تاریخ، نقش اجتماعی و امکانات علم و فنّاوری برای عموم مخاطبان؛ بالابردن سواد علمی جامعه *برقراری و گسترش ارتباط میان تولیدکنندگان علم و فنّاوری و عموم مردم و پیشبرد گفتگوهایی دو جانبه میان آنان برای آشنایی با نقطه نظرات یکدیگر

*معرفی فرهنگ و تفکر علمی و انتقادی و کاربرد آن در همه حوزه های تصمیم گیری فردی و اجتماعی؛

* معرفی علم به دانش آموزان و نسل های آینده به عنوان کندوکاوی لذت بخش در راه شناخت طبیعت و جامعه

*جلب توجه عموم مردم به مقولات زیست محیطی و دعوت از طراحان و پدیدآورندگان فنّاوری در رعایت کردن استانداردهای زیست محیطی

*معرفی فناوری های نوپدید به عموم مردم و بحث انتقادی درباره مزایا و معایب آنها؛ پژوهش نظری و تاریخی درباره مفاهیم ترویج علم و سواد علمی و بررسی انواع الگوهای بین المللی و ملّی موجود در ارتقاء آنها

*مطالعه سیر تاریخی ترویج علم در ایران و جهان

***روش های ترویج علم کدام است؟

در «جایزه ترویج علم ایران»، محدودیتی در مورد «روش» بکار برده شده برای ترویج علم وجود ندارد و نامزد دریافت جایزه می تواند از یکی از شیوه های زیر یا هر شیوه خلاقانه دیگری استفاده کرده باشد: تدریس، نگارش کتاب و مقاله، سخنرانی های عمومی، انتشار مجله، ساخت برنامه های تلویزیونی و رادیویی، راه اندازی سایت، نمایش آزمایش های علمی، برگزاری بازدیدهای علمی، تهیه فیلم و لوح فشرده، ساخت وسایل و ابزار، نگارش پایان نامه دانشگاهی و … همانگونه که محدودیتی درباره شیوه های ترویج علم وجود ندارد، مواد، مصالح و ابزارهای بکار رفته در فعالیت های ترویجی نیز می تواند شامل هر مورد خلاقه ای باشد.

***چه کسانی می توانند برای جایزه «ترویج علم ایران» نامزد شوند

اصلی ترین شرایط اهدای «جایزه ترویج علم ایران» عبارتند از نوآورانه و مستمر بودن فعالیت های انجام شده. نوآورانه بودن به آن معنا است که فعالیت های انجام شده صرفاً در قالب وظایف سازمانی، حرفه ای از قبیل تدریس، ترجمه و … نباشند و کاندیدای دریافت جایزه با برداشتن گامی فراتر از وظایف حرفه ای، در حوزة کاری خود اقدام تازه ای برای ترویج علم کرده باشد. 

استمرار نیز بدان معنا است که مدارک ارائه شده از جانب نامزد دریافت جایزه یا معرفی کنندگان او، نشان دهند که نامزد در بازه زمانی قابل ملاحظه ای دغدغة ترویج علم داشته و طی زمان با بهبود کیفیت کاری خود توانسته تجربیاتی را در این زمینه گرد آورد.

به دلیل نبود محدودیت بر روی شیوه های ترویج علم، نمی توان فهرست کاملی از همة فعالیت هایی که ممکن است برندة «جایزة ترویج علم ایران» شوند، ارائه داد. 

***چه کسانی جایزه ترویج علم ایران» را دریافت نخواهند کرد

«جایزه ترویج علم ایران» به کسانی که به صورت تخصصی مشغول تولید، انتشار و تدریس علم یا محصولات فناورانه هستند، اما در کنار این اشتغال حرفه ای، گامی در راه عمومی سازی و ترویج علم برنداشته اند، اهدا نخواهد شد.

به عنوان نمونه، معلمان و استادانی که صرفاً به تدریس علم مشغول اند، اما روش هایی نوآورانه برای ترویج علم بکار نبسته اند، از دایرة نامزدهای دریافت این جایزه بیرون خواهند بود. 

همچنین پژوهشگران، نویسندگانی، مترجمان، برنامه سازان، مخترعان، نهادها و همة افراد حقیقی و حقوقی دیگری که در چارچوب های رسمی کشور صرفاً به تولید محتوای تخصصی علمی و فناورانه مشغول اند، اما به ارتباط میان مردم و علم نمی پردازند، از دایرة شمول این جایزه بیرون خواهند بود.

علاوه بر این، اگر نامزد دریافت جایزه در قید حیات نباشد، جایزه به او تعلق نخواهد گرفت. افرادی که پیش از این «جایزة ترویج علم ایران» را دریافت کرده باشند نیز برای بار دوم نمی توانند این جایزه را کسب کنند.

***زمان ارسال مدارک، اهداء جایزه و نشانی دبیرخانه چیست

آخرین مهلت ارسال مدارک 30 مرداد ماه 1394 است و جایزه در آبان ماه 1394 اهداء خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا