دیتاهای جمع‌آوری شده پروژه غربالگری کرونا نیازمند به روزرسانی است

دکتر هادی مرادی، رئیس گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این گروه، پژوهشی درباره امکانی برای تشخیص اولیه کرونا از نحوه سرفه افراد را در دست اجرا دارد، در ادامه اظهار کرد: در سایتی که برای این منظور طراحی شده است از هموطنان خواسته شد پس از مراجعه به سایت و پاسخ به چند پرسش ساده از جمله اینکه "سیگار می‌کشید یا خیر"، صدای خود را بدون نویز به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ضبط و ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در فاز نخست در حال ارزیابی و تشخیص صداهای ضبط شده صحیح اعم از بیمار و سالم و تفکیک آن‌ها از صداهای مخدوش شده هستیم، افزود: در این پروژه با سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران همکاری می‌کنیم.

مسئول پروژه غربالگری هوشمند کرونا با بیان این‌که حداکثر ۳ هفته از آغاز اجرای این طرح پژوهشی می‌گذرد، ادامه داد: کار اولیه (بررسی بر روی دیتاها) حداکثر در یک ماه آینده پایان می‌یابد، اما برای نتیجه‌گیری به داده‌های بیشتری نیاز است؛ حداقل ۲۰ هزار نمونه با یک تا دو هزار فرد مبتلا به کرونا.

دکتر مرادی یادآور شد: علاقه‌مندان برای شرکت در این طرح تحقیقاتی می‌توانند صدای خود را بدون هر گونه صدای اضافی ضبط و ارسال کنند.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های زیادی از جمله دانشگاه کمبریج و کارنگی ملون در حال بررسی و تحقیق بر روی این موضوع هستند، گفت: البته در حال حاضر لوزان سوئیس هم توانسته داده‌هایی را جمع‌آوری کند، این در حالی است که گروه دیگری هم همین ادعا را دارند؛ اما اطلاعات آنها باید به روزرسانی شود.

مسئول پروژه غربالگری هوشمند کرونا گفت: کاربران می‌توانند با نصب یک برنامه اندرویدی صدای سرفه خود را برای ما ارسال کنند. این برنامه از آدرس https://ece.ut.ac.ir/documents/70819125/101191994/Cough-0.17-release.apk قابل دریافت است. 

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این برنامه کاربردی به آدرس https://ece.ut.ac.ir/article/101190302 مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا