پیش‌بینی برگزاری ۵۰ درصد از امتحانات دانشگاه‌ها به صورت حضوری

علی اکبر صفوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره راهکارهای برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه ها، اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه های حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، گزینه های مختلفی موجود است. یک گزینه می تواند این باشد که دانشگاه های محل تحصیل دانشجویان با یک دانشگاه دیگر برای برگزاری امتحان حضوری و شرکت دانشجو در آن، هماهنگ و نمره را از همان دانشگاه محل برگزاری امتحان دریافت کنند.

وی افزود: نکته مهم تر این است که بخش زیادی از  امتحانات در صورت کاهش شدت بحران کرونا می تواند به صورت حضوری برگزار شود. تجربه آموزش الکترونیکی در دانشگاه شیراز در ۲ دهه اخیر این بود که به عنوان مثال ۱۰ مرکز برای برگزاری امتحانات پایان ترم دوره های الکترونیکی در سطح کشور تعیین می شد و دانشجویان در هر نقطه از کشور می توانستند در این مراکز حاضر شده و امتحان دهند؛ سپس پاسخنامه برای دانشگاه شیراز ارسال می شد. این روش هم اکنون برای کشورهای ارمنستان، دوبی و مالزی  در حال انجام است.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم گفت: اگر دانشجویی نمی تواند برای امتحانات پایان ترم در دانشگاه محل تحصیل خود حاضر شود، نزدیک ترین شهر منتخب به محل زندگی خود را انتخاب می کند و سوالات امتحاناتی از طریق ایمیل یا غیره به آن دانشگاه ارسال می شود تا دانشجو به صورت حضوری در امتحانات شرکت کند. پیشنهاد وزارت علوم در این زمینه انتخاب دانشگاه های پر شعبه در کشور از سوی دانشجویان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز گفت: در برخی موارد نمره گرفتن از طریق پروژه یا برگزاری امتحانات کتاب باز پیشنهاد شده است؛ اما در امتحان کتاب باز، سوال به راحتی طراحی نمی شود و دانشجو به عنوان مثال ۲ روز برای ارائه پاسخ مهلت دارد.

وی به راهکار دیگر دانشگاه ها برای برگزاری امتحانات پایان ترم اشاره کرد و ادامه داد: برخی دانشگاه ها پیشنهاد برگزاری امتحانات پایان ترم با رعایت فاصله گذاری را مطرح کرده اند، اما دانشجویانی که امکان شرکت در امتحانات حضوری را ندارند، از گزینه آنلاین استفاده کنند.

صفوی خاطرنشان کرد: در صورتی که دانشجویی امکان شرکت در امتحان به شکل حضوری و آنلاین ندارد، با دانشجویان ترم بعد نیز ممکن است بتواند امتحان دهد، اما نمره برای همین ترم محاسبه می شود؛ در این روش نیازی به حذف درس هم نیست.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم افزود: اگر در حین برگزاری امتحان به صورت الکترونیکی، مشکلی از ناحیه دانشجو مانند قطع برق یا اینترنت رخ داد، استاد می تواند یک امتحان دیگر به عنوان مثال در شهریور ماه برای دانشجو برگزار کند.

صفوی تاکید کرد: بخش بزرگی از چالش های پیش روی دانشگاه ها، اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای برگزاری امتحانات پایان ترم قابل حل است.

وی اظهار داشت: وزارت علوم در برگزاری امتحانات پایان ترم، تمام اختیار را به دانشگاه ها داده و دست مراکز آموزش عالی در نحوه نمره دادن مانند پروژه شفاهی یا عملی، برگزاری امتحانات کوچک حین درس دادن یا سایر روش ها باز است.

صفوی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در حال نهایی کردن دستورالعمل برگزاری امتحانات پایان ترم هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا