10 هزار موشک اتمی برای بمباران مریخ

مدیرعامل جنجالی شرکت فضایی اسپیس ایکس چندی پیش پیشنهاد داده بود به‌منظور فراهم کردن شرایط اقامت در مریخ، بخش‌هایی از این سیاره بمباران شود. این موضوع واکنش‌های متعددی را در مجامع علمی و پژوهشگاه‌های فضایی جهان به همراه داشته و الكساندر بلوشنكو (Alexander Bloshenko)، مدیر اجرایی علوم و برنامه‌های بلندمدت سازمان فضایی روسیه در این رابطه گفت: برنامه پیشنهادی كارآفرین میلیاردر و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس برای بمباران کلاهک‌های قطبی مریخ با هدف انتشار دی‌اکسید كربن به بیش از 10 هزار كلاهك هسته‌ای نیاز دارد.

ایلان ماسک در توجیه طرح پیشنهادی خود اعلام کرده بود که بر اساس شواهد موجود و نتایج مطالعات پیشین، میزان زیادی گاز دی‌اکسید کربن در کلاهک‌های قطبی سیاره مریخ انباشته‌شده‌اند که می‌توان این گازها را با بمباران آزادکرده و به‌این‌ترتیب حجم زیادی از گازها وارد اتمسفر مریخ شده و آن را از حالت رقیق فعلی خارج خواهد کرد. به‌این‌ترتیب با ایجاد شرایط گلخانه‌ای در این سیاره، دمای موجود در سطح مریخ متعادل‌تر شده و قابلیت زندگی پیدا می‌کند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: اگر این برنامه پیشنهادی به‌طور خلاصه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد، مشخص می‌شود که کارآئی چندانی ندارد. برنامه‌های مشخصی که توسط اسپیس ایکس ارائه‌شده است، صرفاً با در نظر گرفتن تحولات کوتاه‌مدت و توانائی‌های فعلی و سطح فن‌آوری بشر، قابل‌اجرا نیست. به‌عنوان‌مثال، برای انفجار هسته‌ای در کلاهک‌های قطبی مریخ، بیش از 10 هزار کلاهک هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب موشکی ویژه‌ای موردنیاز است.

لازم به توضیح است که ایلان ماسک در توجیه طرح پیشنهادی خود اعلام کرده بود که بر اساس شواهد موجود و نتایج مطالعات پیشین، میزان زیادی گاز دی‌اکسید کربن در کلاهک‌های قطبی سیاره مریخ انباشته‌شده‌اند که می‌توان این گازها را با بمباران آزادکرده و به‌این‌ترتیب حجم زیادی از گازها وارد اتمسفر مریخ شده و آن را از حالت رقیق فعلی خارج خواهد کرد. به‌این‌ترتیب با ایجاد شرایط گلخانه‌ای در این سیاره، دمای موجود در سطح مریخ متعادل‌تر شده و قابلیت زندگی پیدا می‌کند.

این پیشنهاد جسورانه با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شده و در همین راستا مدیرعامل سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که بشر هنوز به فناوری و توانایی لازم برای ایجاد تغییرات ملموس در وضعیت جوی مریخ یا زهره را ندارد و این نظریه در شرایط فعلی قابلیت اجرا نخواهد داشت.

سال‌ها است که آرزوی رسیدن به مریخ و سکونت بر روی آن‌، یکی از دغدغه‌های ذهنی بشر بوده و این موضوع طی سال‌های پیش حالت جدی‌تری به خود گرفته و حتی برخی شرکت‌ها و مؤسسات فضائی اقدام به ثبت‌نام برای اعزام نخستین گروه انسان‌ها به مریخ در سال‌های آینده کردند.

از سوی دیگر، طی سال‌های گذشته کشورهای مختلفی اقدام به فرستادن فضاپیماهای بدون سرنشین به مریخ و نمونه‌برداری از سطح این سیاره کرده و اکنون به باور بسیاری از دست‌اندرکاران علوم فضائی، قدم گذاشتن بشر روی مریخ قدم بعدی و بسیار بزرگی در اکتشافات فضائی محسوب می‌شود.

در همین راستا چندی پیش الون ماسک مؤسس شرکت مشهور اسپیس ایکس طی سخنان خود در شصت و هفتمین کنگره بین‌المللی فضانوردان که به میزبانی شهر گوادالاجارا در کشور مکزیک برگزار می‌شد، پیش‌بینی کرده بود که انسان تا سال 2022 به مریخ سفرکرده و در آن ساکن خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، یک فضاپیمای بزرگ؛ در حدود 100 تا 200 فرد داوطلب را برای بازه زمانی هر 26 ماه یک‌بار به سیاره سرخ منتقل خواهد کرد.

در حال حاضر تنها دو سال تا موعد پیش‌بینی وی در مورد سفر به مریخ باقی‌مانده و با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد امکان وقوع این پیش‌بینی بسیار نامحتمل باشد.

در خاتمه لازم به توضیح است که پیش‌ازاین نیز در طرح جنجالی دیگری به نام پروژه مارس 1 اعلام‌شده بود که یک شرکت خصوصی قصد اعزام انسان به مریخ را داشته و در نظر دارد گروهی از انسان‌ها را تا سال 2025 به سیاره مریخ بفرستد اما گروهی از دانشجویان دکترا در مؤسسهٔ فناوری ماساچوست، Massachusetts Institute of Technology (MIT) معتقد هستند که این برنامه‌ریزی مهاجرت انسان به سیاره مریخ دارای مشکلاتی است که احتمال خطر مرگ براثر گرسنگی می‌تواند مهم‌ترین آن‌ها باشد. ظاهراً این پروژه نیز به دلایل متعددی ناموفق بوده و متوقف‌شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا