استخدام سه هزار پرستار در ماه های آینده انجام می شود

مریم حضرتی روز سه شنبه همزمان با فرارسید ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت) روز جهانی پرستار در گفت وگو با ایرنا افزود: پرستاران ایران در اپیدمی کرونا بحق خوش درخشیدند و تعدادی از آنان هم در این راه شهید شدند. باید از همه آنان قدردانی کنیم و روز جهانی پرستار را هم به همه پرستاران ایران تبریک می گویم. جایگاه پرستاری ایران در دنیا و منطقه جایگاه والایی است و امروز بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر تولید علم پرستاری، ایران بعد از ترکیه در رتبه دوم است.

 وی گفت: اکنون ۴۵ هزار دانشجوی پرستاری در ۱۹۲ دانشکده پرستاری کشور مشغول تحصیل هستند که در مقطع کارشناسی و ۱۲ رشته کارشناسی ارشد شامل کودکان، داخلی – جراحی، سلامت جامعه، سلامت روان، مراقبت های ویژه نوزادان و کودکان، مراقبت های ویژه بزرگسالان، پرستاری نظامی، پرستار توانبخشی، سالمندی، اورژانس و مدیریت پرستاری و یک برنامه دکترای پرستاری است.

معاون وزیر بهداشت افزود: ۱۶ مرکز تحقیقات پرستاری، یک شبکه تحقیقات پرستاری، ۳۸ مجله علمی پرستاری به زبان انگلیسی یا فارسی داریم که در ایندکس های معتبر بین المللی منتشر می شوند.

نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران

حضرتی گفت: میانگین نسبت پرستار به تخت بیمارستانی اکنون در کشور ۱.۰۲ است که البته با سطح استاندارد فاصله داریم و امیدواریم در پنج سال آینده بتوانیم به سطح استاندارد لازم برسیم. سطح استاندارد نسبت کل گروه پرستاری به تخت که شامل، پرستار، بهیار، پرستار اتاق عمل، هوشبری، کمک بهیار است ۲.۳ نفر به ازای هر تخت بیمارستانی است. در دنیا اکنون نسبت پرستار به جمعیت سنجیده می شود زیرا نقش پرستاران را فقط در بیمارستان نمی دانند و به نقش پرستاران در جامعه توجه می شود. 

وی با اشاره به فعالیت پرستاران در اپیدمی کرونا گفت: پرستاران در کشور یک خانواده ۲۰۰ هزار نفری هستند. در این اپیدمی بیش از ۶۵ درصد پرستاران کشور در بیمارستانهای مرجع کرونا در تماس مستقیم با بیماران کرونا قرار داشتند و از بیماران در بخش تریاژ، بستری و آی سی یوها مراقبت کردند و بهبودی که اکنون حاصل شده نتیجه زحمات پرستاران و همه تیم سلامت است و باعث خوشحالی و افتخار است که تعداد زیادی از این بیماران به سلامت از بیماران مرخص شدند.

معاون وزیر بهداشت افزود: در این مدت و از اول اسفند هیج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور پشت در بیمارستان نماند. هیچ بیماری روز زمین نخوابید، حتی بیماران عادی و غیر کرونایی هم در این مدت مراقبت لازم را گرفتند، هیچ بیمار دیالیزی نبود که در هفته خدمات دیالیز هفته ای سه بار خود را دریافت نکند و مراقبت یا داروی او قطع شود.

حضرتی ادامه داد: قبل از شروع اپیدمی کرونا در ایران، چک لیست آمادگی بیمارستانها برای مراقبت از بیماران کووید ۱۹ تدوین و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد. بر اساس آن بازدیدهای مستمر انجام شد همچنان هم تاکنون ادامه دارد و مدیران پرستاری بر رعایت این پروتکل نظارت دارند. آموزش و توانمندسازی کادر پرستاری برای مراقبت از بیماران کووید ۱۹ نیز در این مدت انجام شد.

وی گفت: پرستاران در دوره دانشگاه مراقبت از بیماران عفونی را آموزش دیده اند اما برای یادآوری و مراقبت بهتر از بیماران کووید ۱۹، مدیران پرستاری و سوپروایزرهای آموزشی و سوپروایزرهای کنترل عفونت به صورت ویدئو کنفرانس آموزش دیدند و مامور شدند که این آموزشها را به سایر پرستاران و گروه های دیگر مثل بیماربر و نیروهای خدمات منتقل کنند.سازمان نظام پرستاری و انجمن های علمی پرستاری نیز برای آموزش، تدوین دستورالعمل ها و اعزام پرستاران همکاری کردند.

دستورالعمل مراقبت از بیماران کرونا در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: ۵۸ هزار و ۸۵۳ بیمار کووید ۱۹ هنگام ترخیص برای مراقبت از خود و اطرافیانشان توسط پرستاران آموزش دیدند. دستورالعمل مراقبت از بیماران کووید ۱۹ خفیف برای مراقبت در منزل هم تدوین شد و تلاش داریم تعرفه های خدمات پرستاری و مراقبت در منزل تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرد.

حضرتی گفت: اکنون ۴۰۵ مرکز مراقبت در منزل در سطح کشور فعال است و از بیماران کووید ۱۹ خفیف که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند اما به مراقبت در منزل نیاز دارند، مراقبت می کنند. همین امر به کاهش اشغال تخت های بیمارستانی کمک کرد. دستورالعمل مراقبت از بیماران کووید ۱۹ که از بیمارستانها مرخص می شوند و در نقاهتگاه ها نگهداری می شوند نیز تدوین و ابلاغ شده است و مدیریت مراقبت از این بیماران هم به پرستاران واگذار شده است.

استخدام پرستاران

وی افزود: در چند ماه گذشته حدود ۴۵۰۰ پرستار در بیمارستانهای دولتی استخدام شدند، البته آزمون استخدامی آبان برگزار شد اما با شروع اپیدمی کرونا این افراد بدون بروکراسی و تشریفات اداری و گزینش به تدریج جذب و بکارگیری شدند و بعد از اپیدمی کرونا مراحل اداری استخدام این پرستاران طی می شود، مجوزی برای استخدام سه هزار نفر دیگر هم گرفته شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هر چه زودتر اعتبار آن را تخصیص دهد و بتوانیم در ماههای آینده این پرستاران را هم استخدام کنیم. ۲۲۸۴ مجوز قراردادی هم برای جذب پرستار گرفته شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد که پرستارانی که در معرض خطر هستند، مثلا آسم دارند، بیماری قلبی یا تنفسی یا ضعف ایمنی دارند یا باردار هستند، در بخش های کووید ۱۹ بکارگیری نشوند.

کمبود پرستار برای کرونا نداریم

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود پرستار در اپیدمی کرونا افزود: اکنون گزارشی از کمبود پرستار از استانها نداریم، مثلا استان گیلان که از آن نام برده می شود نیز اکنون کمبود پرستار ندارد حتی در استان  خوزستان که اکنون با افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ مواجه است هم گزارشی از کمبود پرستار به وزارت بهداشت نداشته ایم و اگر نیاز داشته باشند، نیاز آنها تامین می شود.

حضرتی درباره اولویت استخدامی پرستاران فعال در اپیدمی کرونا گفت: از نظر وزارت بهداشت پرستاران شرکتی، پیمانی و رسمی از نظر شرح وظایف هیچ فرقی ندارند، همان کاری که پرستار شرکتی یا قراردادی انجام می دهد همان کار را پرستار پیمانی و رسمی هم انجام می دهد. اینکه در جاهایی با این پرستاران قرارداد ۸۹ روزه بسته شده و استخدام نشده اند باید بررسی شود. اگر دانشگاههای علوم پزشکی نیاز داشته باشند و ظرفیت استخدامی داشته باشند، این پرستاران استخدام می شوند. البته دانشگاه ها شاید نتوانند همه پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه را استخدام کنند که البته این موضوع در حیطه فعالیت های معاونت توسعه وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است.

مراقبت رایگان و داوطلبانه از بیماران کرونا

حضرتی گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا حدود هزار و ۷۳ نفر از پرستاران اعم از هیات علمی، دانشجویان پرستاری تحصیلات تکمیلی و پرستاران بازنشسته و آزاد به صورت داوطلبانه و رایگان برای مراقبت از بیماران کووید ۱۹ و ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش در بیمارستانهای مرجع کرونا مشغول به خدمت رسانی شدند. ۶۷۳ نفر از پرستاران داوطلب نیز به سامانه ۴۰۳۰ معرفی شدند که برای مشاوره رایگان یا تخصصی در این سامانه مشغول به کار شدند.

وی افزود: تعدادی از پرستاران نیز برای خدمت رسانی به مراکز غیر بیمارستانی مثل آسایشگاههای سالمندان برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ اعزام شدند.

حضرتی ادامه داد: هر جا که گزارشی از کمبود لوازم حفاظتی بود سریع رسیدگی شد و اکنون در هیچ یک از بیمارستانهای کشور گزارشی از کمبود ماسک، گان، دستکش، لباس ایزوله و لوازم حفاظتی نداریم. البته استفاده از این لوازم بر اساس استانداردهای ابلاغی انجام می شود و همه لباس ایزوله یا ماسک N۹۵ نیاز نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا