ژن درمانی از اضافه وزن جلوگیری می کند

تحقیق فرشید گیلک محقق ایرانی و همکارانش در دانشگاه واشنگتن نشان داده یک درمان ژنتیک نوین می تواند از چاقی جلوگیری کند. در آزمایش ها این درمان بدون نیاز به ورزش به ماهچیه سازی در موش هایی منجر شد که رژیم غذایی پرچربی داشتند.

فولیستاتین (Follistatin)  پروتئینی است که در بافت حیوانات ترشح می شود و نخستین بار در اواخر دهه۱۹۸۰ میلادی کشف شد.  محققان نخست نقش آن به عنوان یک هورمون تولید مثل را بررسی کردند. اما بعدا مشخص شد این پروتئین روی چندفرایند سلولی از جمله ماهیچه سازی تاثیرگذار است.

مطالعات پیشین روی حیوانات نشان داده درمان های ژنتیکی برای افزایش ترشح فولیستاتین طراحی شده اند، می توانند با برخی بیماری های مربوط به کاهش حجم ماهیچه نیز مقابله کنند.

تحقیق جدید تاثیرگذاری این نوع درمان را برای ورم مفاصل و استخوان ها با افزایش حجم ماهیچه و کاهش تورم متابولیک مربوط به چاقی بررسی کرده است.

فرشید گیلک محقق ارشد این پژوهش می گوید: چاقی مهمترین عامل ریسک برای ورم مفاصل و استخوان ها است. اضافه وزن توانایی فرد برای ورزش و سودبردن از  درمان فیزیکی را محدود می کند.

در این پژوهش موش های جوان یک درمان ژنتیک دریافت کردند که هدف آن افزایش ترشح فولیستاتین بود. این حیوانات رژیم غذایی چربی داشتند و در آنها نشانه های ورم مفاصل و استخوان ها نیز مشاهده شد.

به گفته گیلک آزمایش نشان داد با وجود رژیم غذایی چرب و نبود فعالیت با کمک این درمان، در بدن حیوانات ماهیچه سازی شد و اضافه وزنشان بیشتر نشد. این ژن درمانی کاهش غضروف، تغییر شکل  استخوان به دلیل جراحت های مفصلی و ورم مفاصل و استخوان را به میزان قابل توجهی کم کرد.

او در این باره می افزاید: ما راهی برای ماهیچه سازی سریع با کمک ژن درمانی یافتیم. این درمان تاثیر زیادی روی موش ها داشت و وزن آنها را کنترل کرد. همین روند نشان می دهد چنین روشی در مقابل آرتروز به خصوص در مورد ابتلای افراد دارای اضافه وزن به آن کارآمد است.

این تحقیق در نشریه Science Advance منتشر شده است.