استفاده از نانوسرامیک ایرانی در نیروگاه‌های برق کشور

محمد حسین‌زاده یزدی، مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر در این خصوص اظهار داشت: این محصول برای نیروگاه‌هایی که از توربین‌های طرح زیمنس استفاده می‌کنند، طراحی و ساخته شده است. شرکت مپنا این نوع توربین‌ها را تحت لیسانس شرکت زیمنس تولید می‌کند و سرامیک‌های مورد استفاده در آن توسط شرکت‌های خارجی تولید و وارد می‌شد. ما با استفاده از مهندسی معکوس اقدام به طراحی و ساخت این سرامیک‌ها کردیم که در آن ترکیبی از فناوری‌نانو و فناوری فوق‌سرمایش استفاده شده است.

وی بیان کرد: فناوری ساخت این محفظه‌های سرامیکی در اختیار دو شرکت زیمنس و جنرال الکتریک بود که با توسعه این فناوری در داخل کشور، دیگر به واردات این محصول نیاز نیست. به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل بومی‌سازی این فناوری، مانع از واردت آن به داخل کشور شده است.

یزدی ادامه داد: این سرامیک‌ها باید قابلیت تحمل شوک حرارتی بالا را داشته باشند. از آنجایی که این سرامیک‌ها در نزدیکی توربین قرار دارند هرگونه آسیب و جدا شدن تکه‌ای از آن می‌تواند موجب آسیب جدی به توربین شود و خسارات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد. از این رو نانوذرات برای ارتقای کیفی سرامیک‌ها در فرآیند تولید به مواد سرامیکی اضافه می‌شوند که با انجام عملیات حرارتی، میزان تحمل شوک حرارتی سرامیک‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

وی گفت: آزمایش‌های مختلفی توسط آزمایشگاه‌های بین‌المللی روی این محصول انجام شده و تاییدیه‌های لازم نیز دریافت شده است. این محصول در وندور لیست وزارت نیرو نیز قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر افزود: بعد از نصب و راه‌اندازی و مدت‌ها کار روی این سرامیک‌ها در نیروگاه برق یزد، مدیریت تولید برق بندرعباس نیز اقدام به استفاده از این محصول کرده است. دستیابی به دانش فنی این محصول گامی بزرگ برای کشور در مسیر خودکفایی است، محصولی که پتانسیل‌های صادراتی بالایی نیز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا