روز بین المللی خانواده

  • روز بین المللی خانواده

مجمع جهانی سازمان‌ملل بر اساس قطعنامه شماره 237/47 که در تاریخ 20 سپتامبر سال 1993 به تصویب رسید، 15 مه برابر با 26 اردیبهشت را روز جهانی خانواده اعلام کرده است. همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون، به عنون اصلی ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن، موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است.تعادل روانی، تقویت اراده، دیگرگرایی، رویارویی با مشکلات، میل به تلاش، سازندگی، نوآوری، ارتباط با خداوند و عبادت، همگی صفاتی اند که خانواده، مهم ترین نقش را در شکل گیری و تقویت آنها برعهده دارد. خانواده سالم، بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان و مهم ترین عامل انتقال ارزش ها، پرورش عاطفی، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت هر جامعه به شمار می آید

  • درگذشت دكتر مهدی درخشان

دكتر مهدی درخشان، محقق، نويسنده و استاد زبان و ادبيات فارسی دانشگاه تهران در سال 1297 متولد شد و تحصيلات خود را در رشته ادبيات فارسی به اتمام رساند. وی سپس در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و همچنين مدتی در دانشگاه آنكارا به تحقيق و تدريس مشغول بود. استاد درخشان تا پايان عمر به تحقيق و مطالعه در زمينه زبان و ادبيات فارسي و معارف اسلامی پرداخت و آثار ارزنده ‏ای از خود به يادگار گذاشت كه تصحيح ديوان اشعار كسايی مروزی، تفسير جزء سي‏ام قرآن مجيد، جواهر قرآن، تاثير قرآن و حديث در ادبيات فارسی و سبك نثر فارسي از قرن چهار تا چهارده از آن جمله ‏اند. اين نويسنده و شاعر معاصر سرانجام در بيست و ششم ارديبهشت 1372 در 75 سالگی بدرود حيات گفت و رخ در نقاب خاك كشيد.

  • درگذشت حسن احمد گیوی

حسن احمدی گیوی در ۱ بهمن ۱۳۰۶ به دنیا آمد.  وی مدرک دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد و سال‌ها در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر از جمله علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحدهای شمال و خلخال تدریس نمود. این نویسنده، پژوهشگر و ادیب، از معروف‌ترین شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر بود. او بیش از چهار دهه با موسسه لغت‌نامه دهخدا همکاری داشت. تاکنون بیش از ۵۰ جلد اثر در حوزه دستور زبان و ادبیات فارسی از وی منتشر شده‌ است. وی در سال ۱۳۹۱ در رشته ادبیات، به عنوان چهره ماندگار انتخاب گردید. وی در  ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ در تهران در گذشت.

  • پروژه مرکوری و پرتاب مرکوری

"پروژه مرکوری" (Project Mercury)، در تاریخ 5 مه سال 1958 در آمریکا آغاز شد."مرکوری" نخستین برنامه آمریکا برای پرواز فضایی انسان بود که از سال 1958 آغاز شد و تا سال 1963 ادامه یافت. گوردون کوپر متولد 6 مارس 1927 در شاونی اوکلاهاما،‌ دارای درجه مهندسی هوایی از انستیتوی فناوری نیروی هوایی آمریکا در سال 1956 بود. آخرین پرواز مرکوری را در 15 مه 1963 به مدت 24 ساعت انجام داد. کوپر همچنین فرماندهی پرواز جمینی را در 21 تا 29 اوت 1965 به عهده داشت. وی در 1970 از ناسا و نیروی هوایی آمریکا کناره گیری کرد و مدتی سرپرستی یکی از قسمت‌های کمپانی والت دینسی را به عهده داشت. او در سال 2004 درگذشت.

  • ساخت اولين كشتی بخار

هفتاد سال بعد از اين كه نيروی بخار توسط دنيس پاپن، مهندس فرانسوی كشف شد، كشتی بخار به وسيله يك فرانسوی ديگر به نام ماركی دوژوفرا ساخته شد. ماركی دوژوفرا با استفاده از اختراع پاپن و نيز ماشين بخاری ژوزف كونيو، موفق شد در نيمه ماه مه 1776 اولين كشتی بخار را طراحی نموده و آن را در رودخانه دانوب آزمايش كند. استفاده از نيروی بخار در كشتی، تحول بزرگی در صنعت دريانوردی به وجود آورد و در سال‏ های بعد، استفاده‏ های فراوانی از آن شد.

  • درگذشت والت دیزنی

​والت دیزنی، شخصیت برجسته سینمای کودکان و مبتکر فیلم‏های انیمیشن، در پنجم دسامبر 1901م در شیکاگو در امریکا به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه و دانشگاه، موفق به اخذ مدرک دکترای علوم و هنرهای زیبا گردید و از آن پس وارد عرصه سینما شد. در این زمان بود که اولین فیلم صامت او به نمایش گذاشته شد و با تمسخر تماشاچیان مواجه گردید. اما دیزنی با تلاش مداوم خود توانست تا اواخر دهه 1930، فیلم سه بچه خوک و گرگ بزرگ را بسازد و مشهور گردد.

اصلی‏ ترین محصولات والت دیزنی در سال‏ های بعد مشتمل بر فیلم ‏های کارتونی بلند و شخصیت‏ های کارتونی بود. والت دیزنی را بزرگ‏ترین فیلم‏نامه نویس، تهیه کننده، کارگردان، نقاش، دکوراتور، چهره‏ پرداز و هنرمند عصر خود نامیده‏ اند و او بود که پدیده شگرفی از هنر هفتم یا سینما را به معرض دید گذاشت. وی بیش از 430 فیلم ساخت و 37 جایزه اسکار دریافت نمود. والت دیزنی سرانجام در 15 دسامبر 1966 در 65 سالگی در نهایت شهرت درگذشت. سفید برفی، هفت کوتوله، خرس ‏های قطبی و پروفسور فراموش‏کار از جمله آثار مهم اوست. پس از مرگ او، شرکت دیزنی به عنوان یکی از بزرگ‏ترین شرکت‏ های رسانه‏ ای جهان شناخته شد و جام امپراتوری تلویزیونی را دریافت نمود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا