پوست محافظ با استفاده از فناوری نانو تولید شد

برخی حوادث نظیر شیوع بیماری کرونا یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیاز برای پوست دوم به‌منظور محافظت از انسان‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر، ادوات و تجهیزات مراقبت شخصی در دسترس همگان نیست و از مشکلاتی نظیر تنفس‌پذیری برخوردار است.

برای حل این مشکل، محققان یک تیم تحقیقاتی از چند موسسه و دانشگاه مختلف به رهبری آزمایشگاه ملی لورنس موفق به ارائه پوست دوم برای مراقبت از بدن در برابر سلاح‌های میکروبی و عوامل شیمیایی شدند. از این فناوری می‌توان در بخش درمان و پزشکی نیز استفاده کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در Advanced Functional Materials به چاپ رسیده است. این نتایج نشان می‌دهد که فاز اول پروژه ساخت این محصول با موفقیت به پایان رسیده است.

فرانچسکو فورناسریو، از محققان این پروژه گفت: ما ماده هوشمندی ساختیم که تنفس‌پذیر است و می‌تواند محافظت از بدن را نیز انجام دهد. در واقع دو کار کلیدی را با هم ترکیب کردیم، در این محصول از یک غشأ حاوی نانولوله‌های کربنی استفاده کردیم و روی آن لایه پلیمری با قابلیت پاسخ‌دهی به تهدیدهای محیطی قرار دادیم.

نانولوله‌های کربنی به مولکول‌های آب اجازه ورود می دهد و در عین حال مانع از ورود عوامل زیستی تهدید کننده می‌شود، عواملی که نمی‌توانند از حفره‌های نانولوله‌های کربنی عبور کنند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نرخ انتقال بخار آب از میان نانولوله‌های کربنی با کاهش قطر نانولوله‌ها، کاهش می‌یابد. البته حتی برای نانولوله‌های کربنی با قطر بسیار کم هم نرخ عبور آب بالا است. بنابراین، می‌توان با این نانولوله‌ها پوست دوم با قابلیت تنفس‌پذیری بالا تولید کرد.

عوامل بیماری‌زا و مواد شیمیایی خطرناک به قدری کوچک هستند که از میان نانولوله‌ها عبور می‌کنند. اینجاست که لایه محافظ پلیمری به کار می‌آید. این لایه در صورت وجود عوامل تهدید کننده، به‌صورت موقتی حفره‌ها را بلوک می‌کند. فاز بعدی این پروژه، توسعه پوست دوم به‌گونه‌ای است که برای عوامل شیمیایی مختلف دیگر نیز عملکرد مراقبتی داشته باشد.