مدل های توسعه علوم شناختی در دانشگاه های کشور مطرح شد

 در این نشست خرازی با معرفی فعالیت ستاد، اهمیت علوم شناختی و لزوم آگاهی هر چه بیشتر اساتید و مدیران دانشگاه ها، به بررسی چگونگی همکاری های سودمند در راستای توسعه هرچه بیشتر و شناخت بهتر علوم شناختی پرداخت.وی بیان کرد: علوم شناختی به عنوان آخرین رشته فناورانه در هزاره جدید است و با توجه به اهمیت این شاخه از علوم میان دوره ای، امروزه دنیا برای علوم شناختی سرمایه گذاری عظیمی کرده است.

خرازی افزود: سوق دادن رساله ها در دانشکده ها به سمت علوم شناختی، فعال کردن و تشکیل رشته علوم شناختی در دانشکده ها و جذب دانشجو در این رشته میان رشته ای، تدریس درس علوم شناختی به صورت درس اختیاری در دانشکده ها و نیز تشکیل دپارتمان های علوم شناختی ازجمله مدل ها و راه های مهم برای فعالیت جدی دانشگاه های کشور در حوزه علوم شناختی است.

وی گفت: اکنون روش های مختلفی برای توسعه این حوزه در کشور در حال اجرا است؛ البته هر کدام از این روش ها مزیت ها و مشکلاتی داشته اما مهم این است که روح فعالیت بین گروهی، تلاش جمعی و ارایه پروژه های مشترک و بین رشته ای در دانشگاه ها رشد یابد.
خرازی یادآور شد: اکنون ظرفیت های بسیاری در دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد و می توان با هدایت این ظرفیت ها و هدفمند کردن آنها، به آنچه شایسته این دانشگاه است دست یافت.

در این نشست پس از بیان ظرفیت ها و فعالیت های انجام شده این دانشگاه در حوزه علوم شناختی از طرف روسای دانشکده های مختلف، دکتر محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: دانشگاه صنعتی شریف از گذشته فعالیت های مختلفی را در حوزه علوم شناختی شروع کرده است و ظرفیت انجام کار در حوزه علوم شناختی در دانشکده های مختلف این دانشگاه وجود دارد.

وی بیان کرد: سوق دادن پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری به این بخش و نیز هماهنگی که بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی ایران که از دیرباز در این زمینه وجود دارد، کمک بسیاری در انجام فعالیت های موردنظر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در این حوزه می کند.

فتوحی افزود: توسعه این شاخه از علوم میان رشته ای در دانشگاه با طراحی برخی از دروس در این حوزه و ارایه آن در دانشگاه می تواند شروع شود تا به یک گرایش در دانشگاه یا راه اندازی دانشگاه علوم شناختی برسیم.
در این نشست دکتر محمدتقی جغتایی مشاور آموزش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر مجید نیلی احمدآبادی مدیر پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و دکتر میرعمادی و دکتر تجریشی معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند.

پیش از این نیز در ابتدای هفته جاری دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناحتی نیز با حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشستی با رییس دانشگاه و روسای دانشکده های آن به معرفی ستاد و فعالیت های انجام شده در این ستاد پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا