رفتارهای والدین در قبال کودک در دوران پسا کرونا

فائزه طالبی با اشاره به اینکه کودکان آینه تمام‌نمای رفتار والدین هستند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌ های کرونا در کنار هم قرار گرفتن خانواده‌ها به دور از دغدغه کار و فعالیت اقتصادی است؛ دوست داشتن فرزند یا کودکان به تنهایی کافی نیست لازم است که والدین نیز برای کودکان احترام قائل باشند و محبت را با احترام اشتباه نگیرند؛ احترام، مانند دوست داشتن، بیش‌تر از طریق عمل نشان داده می‌شود تا به بیان اکتفا شود.

وی افزود: والدین می‌توانند با گوش دادن به سخنان کودک بدون آنکه برای اتمام سخنان کودک بی صبری نشان دهند احترامی که کودکان به آن نیاز دارند را برآورده سازند.

این کارشناسی روانشناسی عمومی با اشاره به امکان فراهم شدن شرایط مناسب و بازگشایی مجدد مدارس و شروع کار و فعالیت به روال عادی، بیان داشت: لازم است که والدین از توجه نشان دادن به کودک و اختصاص زمانی ویژه برای او صرف نظر نکنند؛ اگر این زمان حذف یا کاهش محسوسی داشته باشد کودک از طریق رفتارهای نامطلوب مانند سر و صداهای بسیار زیاد سعی در بازگرداندن مجدد آن توجه به پدر و مادر به خود خواهد داشت.

والدین با اداره رفتار کودکان را هدایت کنند

وی با تصریح کرد: روش برخورد والدین با بحران باید به جای کنترل رفتار بر اداره رفتار تاکید داشته باشد به این معنا که اداره رفتار روش اصولی و مدبرانه برای تعامل با کودک است. والدین باید هنگام بروز بحران قادر به تصمیم گیری و مقابله مؤثر با آن باشند و از تکنیک‌های رفتاری موثری استفاده کنند.

طالبی اضافه کرد: والدین باید سبک فرزندپروری مقتدرانه را در پیش گیرند؛ از جمله مهارت‌های فرزند پروری مقتدرانه آموزش اصول رفتاری صحیح به کودک به دور از خشم و پرخاشگری و همراه با عشق و علاقه اما با اقتدار است که کودک آن رفتار را تکرار نمایند تا جزئی از شخصیت کودک شود.

وی ادامه داد: در صورت بهبود شرایط بهداشتی جامعه و بازگشایی مدارس، هنگامی که کودکان به مدرسه بازگردند، تغییر این شرایط ابتدا برای کودکان سخت و شاید همراه با گریه و نق زدن باشد اما والدین باید سعی کنند با تشویق به موقع و عدم باج دادن به کودک شرایط را بهبود ببخشند.

والدین نگران عقب افتادگی درس فرزندان نباشند

این روانشناس عمومی تاکید کرد: اگر کودک در روزهای ابتدایی بازگشت به مدرسه به خاطر مسائل تحصیلی و ضعف در دروس، از مدرسه و گروه دوستان طرد شد، والدین نگران نشوند و آرامش خود را حفظ کنند و توجه داشته باشند که نباید از جملات منفی مانند «مگر نگفتم اگر درس نخوانی چنین و چنان خواهد شد» در این شرایط استفاده کنند.

وی افزود: والدین سعی کنند با کودک همدلی کرده و او را درک کنند و از طریق تشویق رفتار مطلوب جهت مطالعه دروس و با حمایت کردن، کودک را به شرایط موفقیت تحصیلی قبل از کرونا بازگردانند.

طالبی با تاکید بر اینکه والدین به کودک این اطمینان را بدهند که تنها تلاش او برای آنها مهم است، گفت: لازم است در کودک این احساس نهادینه شود که والدین بدون قید و شرط او را دوست دارند.

منبع: مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا