بسته بندی مواد غذایی با مواد تجزیه پذیر زیستی

تجزيه ناپذيري مواد مورد استفاده در بسته بندي هاي مواد غذايي از يک طرف و آلودگي هاي ميکروبي ناشي از آن ها از طرف ديگر، مشکلاتي را براي جامعه امروزي ايجاد کرده  است. از اين رو استفاده از موادي که قابليت تجزيه پذيري زيستي دارند و داراي خاصيت ضدميکروبي نيز هستند، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

بر اساس تحقیقات گروه ميکروبيولوژي، دانشکده زيست شناسي، دانشگاه الزهرا (س)، کيتوزان يکي از پليمرهاي زيستي است که در جهت حذف اين مشکلات در نظر گرفته شده است.در اين پژوهش ابتدا نانوذرات و فيلم کيتوزان را ساخته و بعد از بررسي ويژگي هاي فيزيکي و شيميايي آنها به بررسي اثر ضدميکروبي آن ها بر باکتري هاي بيماري زا با منشا غذايي که شامل Staphylococcus aureus PTCC 1431 و Listeria monocytogenesاست  ، با روش هاي مختلف پرداخته شد

.

در این پژوهش ،نانوذره کيتوزان با اندازه 273 نانومتر ساخته شد و ميزان MIC و MBC  روي دو باکتري فوق الذکر 3.5 ميکروگرم در ميلي ليتر تعيين شد. فيلم کيتوزان نيز ساخته شد که داراي ضخامت 4.2±69.33 ميکرومتر، ميزان رطوبت درحدود 1% و ميزان حلاليت فيلم 52% بود که سبب کاهش 100% تعداد باکتري هاي بيماري زا در مدت 24 ساعت در دماي 30 درجه سانتي گراد گرديد.

در نتیجه براساس تحقیقات انجام گرفته، با توجه به قابليت تجزيه پذيري کيتوزان، از آنجا که خاصيت ضدميکروبي کيتوزان چه به صورت نانوذره اي و چه به صورت فيلمي برروي باکتري هاي بيماري زا با منشا غذايي مذکور به اثبات رسيد، مي توان گفت که در بسته بندي هاي ضدميکروبي مواد غذايياز کیتوزان استفاده شود.

 

  علوم غذايي و تغذيه ، تابستان 1394 , دوره  12 , شماره  3 (پياپي 47) ; از صفحه 5 تا صفحه 12 نشریه

نویسندگان:  رضايي پرستو, كسري كرمانشاهي روحا*

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا