بایدها و نبایدهای رژیم غذایی پس از زایمان

برای یک مادر، همیشه اولویت فرزند یا فرزندان او است. غالباً مادران از سلامتی خود غفلت می‌کنند و تمایل دارند تا زندگی برای فرزندانشان آسان و راحت شود؛ اما مادران باید بدانند که سلامتی‌شان به‌اندازه مراقبت از فرزندانشان اهمیت دارد زیرا تنها وقتی سالم هستند، می‌توانند از فرزندان خود مراقبت بهتری داشته باشند.

خوردن غذاهای سالم و فعال ماندن در دوران بارداری برای جلوگیری از عوارض در هنگام زایمان و همچنین جلوگیری از افزایش وزن بیش‌ازحد دارای اهمیت زیادی است. پس از زایمان نیز تغذیه و مراقبت از کودک برای مادر یک اولویت اصلی محسوب شده و باعث می‌شود تا او هیچ‌وقتی را برای خودش در نظر نگیرد. برای مادران جدید، مراقبت از کودک امری کاملاً اجتناب‌ناپذیر و مهم است اما می‌تواند باعث ایجاد حالت خستگی شدید در او شود.

تغذیه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مادرانی که تازه وضع حمل کرده و به اصلاح مادران جدید باید به آن توجه کنند چراکه هم در سلامت جسم آن‌ها و هم در سلامت نوزادشان تأثیرگذار خواهد بود. همه مادران جدید باید در رژیم غذایی گروه‌های خاصی از مواد غذایی را قرار دهند.

یکی از نکاتی که در ابتدا باید در نظر گرفته شود این است که اگر این مادران نوزادان خود را شیر می‌دهند باید غذاهایی بخورند که بتواند تولید شیر آن‌ها را بهبود بخشیده و آن را افزایش دهد.

غذاهایی که مادران جدید باید در رژیم غذایی خود بگنجانند باید از تنوع خوبی برخوردار باشد. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند تا این مادران مقدار زیادی از سبزی‌های سبز، سبزی‌های برگ‌دار بزرگ، غذاهای تازه و لبنیات را حتماً در لیست مواد غذایی روزانه خود قرار دهند.

تنوع غذایی با مواد غذایی سالم می‌تواند همه مواد معدنی و ویتامین‌ها را به بدن فرد برساند. زایمان و شیردهی سلامت جسمانی مادران را کاهش می‌دهد و تغذیه مناسب و سالم می‌تواند این کمبود را جبران کند.

علاوه بر این، خوردن غذاهایی که مقادیر خوبی از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و کلسیم دارند، در زمان پس از زایمان بسیار مهم است. در ضمن به مادران جدید توصیه می‌شود تا از مصرف میان وعده‌های پرچرب، غذاهای غیرمفید و هله‌وهوله‌ها پرهیز کنند.

در اینجا چند نمونه از مواد غذایی یا گروه غذایی مهم و مقوی را که برای مادران جدید مناسب است ذکر می‌کنیم.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یا ماهی قزل‌آلا یک غذای فوق‌العاده برای مادران جدید است. این ماهی سرشار از نوعی چربی به نام DHA یا دوکوساهگزائنوئیک اسید (نوعی اسید چرب) است که برای پیشرفت سیستم عصبی کودک بسیار مهم است بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و پس از زایمان به مادران توصیه می‌شود. این اسید چرب همچنین ممکن است به تقویت روحیه مادران تازه زایمان کرده کمک کند و از افسردگی پس از زایمان جلوگیری نماید. مصرف دو وعده اصلی از ماهی سالمون یا ماهی قزل‌آلا در هفته توصیه می‌شود.

لبنیات

مطالعات نشان می‌دهد که مادران پس از زایمان علاوه بر نیاز روزانه خود، به حدود 71 گرم پروتئین اضافی نیز احتیاج دارند. افزودن محصولات لبنی بیشتر به رژیم غذایی آن‌ها ممکن است نه‌تنها پروتئین لازم این‌گونه مادران را تأمین کند بلکه کلسیم اضافی را نیز به بدن آن‌ها می‌رساند.

خوردن گوشت سفید و گوشت ماکیان می‌تواند پروتئین سالم بدن را تأمین کند. درصورتی‌که مادران گیاه‌خوار هستند باید حبوبات بیشتری را به وعده غذایی خود اضافه کنند تا پروتئین لازم به بدن آن‌ها برسد.

غلات کامل

خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات به تقویت انرژی به‌دست‌آمده توسط مادران کمک می‌کند؛ اما مادران باید بدانند که از قندهای ساده اجتناب کنند زیرا باعث افزایش سطح قند خون آن‌ها شده و می‌تواند احساس خستگی و ضعف را در آن‌ها شدت بخشد. در عوض، کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در غلات کامل مانند کینوآ (quinoa)، برنج قهوه‌ای، جو، جو دوسر و بلغور می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ازآنجایی‌که کربوهیدرات‌های پیچیده آرام‌تر جذب می‌شوند و سطح قند خون را تثبیت می‌کنند، این مواد غذایی می‌توانند بدون افزایش کالری اضافی مانند غذاهای قندی، انرژی لازم فوری بدهند.

سبزیجات و میوه‌ها

گروه سبزیجات و میوه‌ها دارای فیبر هستند که به تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کنند. این گروه مواد غذایی همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی هستند که برای مادر و کودک اهمیت بسیار بالایی دارند.

بهتر است مادران از مصرف سبزیجات و میوه‌های رسیده شیمیایی خودداری کنند و به سراغ سبزیجات و میوه‌های ارگانیک بروند. سبزی‌ها و یا میوه‌هایی مانند اسفناج، سیب، توت‌فرنگی، کرفس، انگور و هلو معمولاً حاوی مقادیر زیادی سموم دفع آفات هستند بنابراین، به مادران توصیه می‌شود اگر نمی‌توانند ارگانیک این محصولات را به دست آورند، بهتر است از مصرف چنین مواد غذایی خودداری کنند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا