بررسی و طبقه‌بندی تومورهای کبدی با رویکرد جدید

آدنوم از انواع نادر تومورهای کبدی است که تنها درصد خاصی از آن می‌تواند به تومور بدخیم تبدیل شود. تاکنون برای تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن سلول‌های تومور کبد، به انجام آزمایش‌های بافت‌شناسی روی نمونه‌های گرفته شده از بیماران نیاز بود که برای تهیه نمونه باید بیماران در معرض آزمایش‌های بیوپسی قرار می‌گرفتند.

محققان بخش رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای دانشگاه وین، با بهره‌برداری از تکنیک جدید تصویر برداری موفق به تشخیص قطعی و طبقه‌بندی این نوع تومور شدند. در این روش از ماده حاجب ویژه کبد برای تصویربرداری تشدید مغناطیسی استفاده می‌شود.

تومور آدنوم نسبتا نادر است و به شکل‌های مختلفی رشد می‌کند. از این رو چهار زیرگروه برای آن در نظر گرفته می‌شود: خوش‌خیم، التهابی، پیش بدخیم و نوع چهارم که آن را نمی‌توان در هیچ دسته‌ای جا داد. احتمال بالقوه پیشرفت گروه چهارم حتی تحت دوره‌های کلینیکی وجود دارد. اکنون این فناوری جدید به محققان کمک می‌کند تا بتوانند ماهیت گروه چهارم را به راحتی تشخیص دهند.

گدوکستیک اسید، نام این ماده حاجب ویژه کبد است. این ماده، ناقل‌های صفرایی OATP و MRP را در سلول‌های آدنوم و سلول‌های سالم کبدی هدف قرار می‌دهد که این موضوع منجر به جذب ماده یا تشرح دوباره آن خواهد شد. از این طریق با بررسی تصاویر تشدید مغناطیسی و مقایسه میزان نسبی ناقلان سطحی موجود در سلول‌های کبدی سالم می‌توان تومورهای کبدی را طبقه‌بندی کرد. بیمارستان دانشگاه کومبرا در پرتغال همچنین داده‌های بیماران را برای این تحقیق فراهم کردند. این یافته‌ها در مجله Radiology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا