الزام مراقبت بیشتر در افراد مبتلا به زخم های پای دیابتی

وی تصریح کرد: این بیماران باید هر شب پای خود را معاینه و نظافت آن را رعایت کنند. فعالیت های فیزیکی منظمی داشته باشند، به بهداشت ناخن توجه نمایند و هرگونه ضایعه ای که در پای خود دیدند حتماً با پزشک معالج ارتباط و مشاوره بگیرند.

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید با توجه به شیوع بیماری کووید 19 در کشور به نکات ضروری که مبتلایان به زخم های پای دیابتی باید مدنظر قرار دهند و در رعایت آن دقت نظر داشته باشند، اشاره و اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری دیابت باید آموزش های لازم برای خود مراقبتی را کسب کنند و برای رعایت آن دقت نظر داشته باشند؛ اما کسانی که به زخم های پای دیابتی نیز مبتلا هستند لازم است علاوه بر آموزش ها، در مراقبت از این زخم ها نکات دیگری را نیز رعایت کنند.

این بیماران باید هر شب پای خود را معاینه و نظافت آن را رعایت کنند. فعالیت های فیزیکی منظمی داشته باشند، به بهداشت ناخن توجه کنند و هرگونه ضایعه ای که در پای خود دیدند حتماً با پزشک معالج ارتباط و مشاوره بگیرند.

مدیر مرکز ترمیم زخم‌ جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماران دیابتی به صورت کلی و مستمر آموزش های خود مراقبتی لازم را دریافت می کنند تا به نحو احسن این نکات را در منزل رعایت کنند، اما به نظر می رسد که می توان بیمارانی که دچار ضایعه می شوند و مشکلاتی پیدا می کنند را با حفظ فاصله گذاری هوشمند ویزیت کرد و تحت درمان قرار داد چرا که عواقب و عوارض مربوط به زخم ها و عفونت پای دیابتی بسیار جدی است.

اگر بیماران به دلیل شیوع کرونا ویروس جدید از ویزیت پزشکی و تخصصی محروم شوند، می تواند برای آنان عوارض جانبی به همراه داشته باشد و حتی به بستری شدن طولانی مدت یا قطع عضو بیانجامد. بنابراین ضروری است این دسته از بیماران در کنار خود مراقبتی که انجام می دهند با استفاده از روش های فاصله گذاری هوشمند و با رعایت اصول پیشگیری حتما با پزشک معالج و مجموعه درمانی تماس بگیرند و به مطب مراجعه کنند تا ضایعات پای آنان بررسی و تحت درمان قرار گیرد.

دکتر جاوید گفت: به نظر می رسد بیمارانی که دچار زخم پای دیابتی هستند و تحت مراقبت های درمانی روتین و منظمی قرار دارند نیز می توانند با کنترل و پیشگیری یا با استفاده از روش های مجازی یا حتی مراجعه حضوری به کلینیک ها با پزشک معالج خود در ارتباط باشند و خدمات لازم را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بیماران دیابتی به خصوص افرادی که به زخم های دیابتی مبتلا شدند، در قرنطینه خانگی ضروری است چه فعالیت های فیزیکی انجام دهند؟ اظهار کرد: قرنطینه خانگی به منظور مبتلا نشدن افراد به بیماری کووید 19 منجر شده که میزان فعالیت های فیزیکی کاهش یابد، کاهش این فعالیت ها به طبع کنترل قند بیمار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به بیماران مبتلا به زخم در اندام های تحتانی توصیه می کنیم تا حد امکان فعالیت فیزیکی منظم خود را ادامه دهند تا مشکلاتشان کمتر بروز پیدا کنند، این بیماران می توانند در منزل با حفظ نکات مراقبتی فعالیت فیزیکی لازم را انجام دهند. توصیه می شود این دسته از بیماران در محل زندگی خود فضای بازی را در نظر بگیرند و در زمان هایی که می توانند کمترین تماس با اطرافیان داشته باشند، فعالیت های فیزیکی لازم را انجام دهند.

مدیر مرکز ترمیم زخم‌ جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران درمورد مزایا و معایب قرنطینه خانگی برای بیماران دیابتی، تصریح کرد: قرنطینه خانگی علاوه بر حسن هایی که در برابری شیوع بیماری کرونا دارد، متاسفانه مضراتی نیز به همراه دارد و یکسری مشکلاتی ایجاد می کند که یکی از این مشکلات بی تحرکی است؛ بی تحرکی به طور کلی برای همه مردم به خصوص بیماران زخم پای دیابتی مانند سم است.

نکته دوم این که به هر حال قرنطینه خانگی و به واسطه آن کم تحرکی عوارض جانبی مانند افسردگی را به دنبال خواهد داشت  بنابراین این بیماران حتماً بایستی از لحاظ روحی و روانی مراقبت شوند تا بتوانند با سلامت بیشتر و شرایط بهتر فاز قرنطینه را طی کنند.

وی بیان کرد: بیماران دیابتی به خصوص بیمارانی که به فاز زخم های پای دیابتی رسیدند، بیماران پر خطری هستند. به این افراد توصیه اکید می شود که در شرایط فعلی که با شیوع کرونا در کشور رو به رو هستیم تا حد امکان تماس خود را با سایر افراد کاهش دهند چون به هر تعداد که تماس ها افزایش یابد، شانس ابتلا به بیماری کرونا ویروس یا بیماری های عفونی افزایش می یابد بنابراین توصیه می کنیم، همراهان یا اطرافیان نیازهای دارویی و سایر مایحتاج این بیماران را تأمین کنند تا از این طریق تماس بیماران با سایر افراد به کمترین حد خود برسد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران،دکتر جاوید درخصوص میزان شانس ابتلای بیماران دیابتی به بیماری کووید 19 نسبت به سایر افراد، گفت: شانس ابتلا بیماران دیابتی به کرونا ویروس جدید مانند سایر افراد است، اما نکته مهم این است که افراد سالم در صورت ابتلا به کرونا به راحتی می توانند دوره بیماری را طی کنند و کمتر دچار مشکل می شوند.

وی تاکید کرد: اما بیماران دیابتی خصوصاً کسانی که دچار زخم های پای دیابتی هستند، دارای قلب و عروق ضعیف تری نسبت به بیماران سالم هستند، بنابراین در صورت ابتلای این بیماران به کرونا، بدن آنان با آسیب های جدی تری نسبت به افراد سالم رو به رو خواهد شد و در حقیقت این افراد به دلیل دارا بودن بیماری زمینه ای در برابر کرونا بیشتر دچار عارضه می شوند بنابراین توصیه می کنیم که با اقدامات پیشگیرانه شانس ابتلای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به زخم های پای دیابتی را کاهش دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا