رفع چالش خوردگی در صنایع با ‌نانو رنگ‌های پودری

خوردگی فرآیند طبیعی و تدریجی است که فلز خالص را به شکل اکسیدی یا هیدروکسیدی پایدار تبدیل می‌کند و باعث تحلیل رفتن خواص مواد چون استحکام، ظاهر و نفوذپذیری نسبت به مایعات و گازها می‌شود از این رو همواره تلاش شده تا بسته به نوع فلز و محیط اطراف آن، از پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود.

در این راستا یکی از شرکت‌های فناور اقدام به تولید رنگ‌های پودری حاوی نانوذرات سیلیکا با ساختار کریستالی آمورف کرد. سیلیکا به ‌واسطه دارا بودن الکترون‌های آزاد، مقاومت عالی در برابر خوردگی، پایداری گرمایی و رسانایی کم، یک ماده عالی ضدخوردگی به شمار می‌رود و بدلیل هزینه‌های پایین تولید، از آن به‌ عنوان یک پرکننده و عامل افزایش حجم مناسب برای رنگ استفاده می‌شود، زیرا اضافه کردن سیلیکا به رنگ، بدون اثر گذاشتن بر روی رنگ، بافت کیفیت آن را افزایش میدهد.

مقاومت حرارتی بالا تا سقف 300 درجه سانتی‌گراد، چسبندگی و مقاومت بسیار بالا در برابر خش پذیری، مقاومت در برابر ضربه و انعطاف‌های تدریجی و ناگهانی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش و همچنین بهبود شرایط انبارداری و برطرف کردن پدیده‌هایی نظیر کلوخگی رنگ و سیالیتی بالای رنگ از جمله مزایای استفاده از رنگ‌های پودری حاوی نانو ذرات نانو سیلیکا است.

این محصول به‌عنوان رنگ پودری حاوی نانوذرات سیلیکا با ساختار کریستالی آمورف شناخته می‌شود که اندازه متوسط ذرات سیلیکا در آن ۴۸ نانومتر است.این رنگ‌ها با مقاومت بالا از اسکلت ساختمان‌ها در برابر عوامل خورنده خارجی از قبیل آب یا اکسیژن که به‌آرامی فولاد را از بین می‌برند محافظت می‌کنند و همچنین بر روی سازه‌های فولادی در صنایع نفت و گاز، ایستگاه‌های برق، پل‌ها، کارخانه‌های تولید سلولز، کارخانه‌های کنسرو ماهی و غیره به کار می‌روند.

صالح آقایی، مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه رنگ‌های پودری نسبت به رنگ‌های مایع از مزیت‌های متعددی برخوردار هستند، گفت: با این حال این رنگ‌های پودری نیز مشکلاتی نظیر مقاومت به خوردگی پایین یا تغییر رنگ در برابر پرتوفرابنفش دارند. از این رو سراغ استفاده از فناوری‌نانو رفتیم تا از این فناوری برای بهبود عملکرد رنگ‌های پودری استفاده کنیم.

آقایی با بیان اینکه برای این کار از نانوذرات سیلیس استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: استفاده از این مواد موجب افزایش مقاومت به خوردگی، دوام بیشتر در برابر تغییر رنگ حاصل از تابش پرتو فرابنفش و ایجاد خواص آنتی‌باکتریال شد. همچنین رنگ‌های پودری حاوی نانوذرات سیلیس در برابر حریق کُندتر می‌سوزند. این ویژگی‌ها موجب شده تا از رنگ‌های پودری حاوی نانوذرات سیلیس در صنایع مختلفی نظیر لوله‌سازی، نفت و گاز و درب‌های ضدسرقت استفاده شود.

به گفته وی رنگ‌های پودری حاوی نانوذرات سیلیس در تست‌های خوردگی نتایج بسیار جالب توجهی از خود نشان دادند، به طوری که مقاومت در محلول نمکی (سالت‌اسپری) از ۵۰۰ ساعت به ۱۴۸۰ ساعت افزایش یافته و در صورت استفاده از رنگ‌های معمولی تغییر رنگ در برابر UV حدود دو سال زمان می‌برد اما در این نوع رنگ‌های نانو تا 10 سال مقاومت در برابر تغییر رنگ مشاهده شده است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به تجاری سازی این نانو پودرها در صنایع مختلف نظیر شرکت لوله و تجهیزات سدید و صنایع آلومرول ادامه داد: این نوع رنگ‌های پودری نانو توانسته نیاز بازار داخل را در برخی صنایع به گونه‌ای رفع کند که نیاز به واردات بعضی رنگ‌ها از خارج نباشد. همچنین فعالیت‌هایی نیز در مسیر صادرات این رنگ‌ها انجام شده است. سال گذشته ۱۰ تُن از رنگ‌های نانو را به افغانستان صادر کردیم.